De startar fackklubb i Järna

Styrelsen för Lärarförbundets nya klubb på Järna friskola. Från vänster: Pernilla Sandberg (ordförande), Annika Frykberg (vice ordförande) och Renée Luis (sekreterare).

Kongressbeslutet om den nya organiseringen för fristående skolor var inget som medlemmarna på Järna Friskola jublade över. Men när de fick mer information såg de möjligheter – och bildade en klubb!

– Vi kände att vi antingen kunde ge upp eller starta en klubb och när vi funderat lite kändes alternativet att starta en egen klubb som en riktigt bra idé, berättar Annika Frykberg, som blir vice ordförande i den nya klubben.

Förhoppningen: Bli fler medlemmar!

Järna Friskola är en liten skola med 33 anställda, och en tredjedel är medlemmar i Lärarförbundet. Förhoppningen är att den nya klubben ska väcka intresse för Lärarförbundet och öka på medlemsantalet.

Den lokala förhandlingsrätten kommer ge dem styrka och reella möjligheter till förbättringar. Även rektorn är positiv till förändringen och uppmuntrar dem att söka olika fackliga kurser.

Vill förbättra lokala avtalet

Det är några frågor som klubben vill driva särskilt hårt:

– Vi vill att förskollärarna i förskoleklass ska få ferietjänster, som lärarna i resten av skolan. Vi vill också jobba på att förbättra vårt lokala avtal. Vi har i och för sig ett avtal, med friskvårdspeng och andra förmåner, vilket inte alla små friskolor har. Men det finns områden som går att förbättra.

De drog ihop till ett medlemsmöte

På en ombudsutbildning fick de mer kött på benen kring vilka möjligheter som finns, som att starta en klubb på arbetsplatsen eller en ny avdelning inom till exempel en koncern.

– Där fick vi veta mer om bakgrunden till förändringarna och hur det var tänkt att fungera. Det blev lättare att veta hur vi ska förhålla oss och prata om hur vi ska gå vidare, berättar Annika Frykberg.

–Vi bjöd in till ett medlemsmöte med rubriken ”Lärarförbundet och vår nya organisation”, och ritade upp de två vägar vi hade att välja på. Vi samtalade tillsammans om för- och nackdelar och sedan röstade våra medlemmar.

Hoppas på fler klubbar

Formellt startar den nya klubben i juli 2020 med Pernilla Sandberg som ordförande, Annika Frykberg som vice ordförande och Renée Louis som sekreterare. Men de har smygstartat lite redan nu.

Annika Frykberg kommer sakna kontakten med lokalavdelningen i Södertälje där det under åren byggts upp mycket kompetens kring friskolefrågor och hoppas nu att fler friskolor startar klubbar så det kan bli ett utbyte mellan klubbarna.

– Det här är en friskoletät region och vi behöver ha nätverk!