Dags för semesterplanering på jobbet – vad gäller?

Foto: Sweta Meininger on Unsplash

Många håller just nu på och lämnar in önskemål om semester. Hur mycket semester har jag rätt till? Senast när har jag rätt att få besked? Ingrid Lindgren Andrén, ombudsman på Lärarförbundet, reder ut vad som gäller.

Många lärare har ferieanställning, det vill säga att ledigheten är knuten till elevernas lov. Men lärare i förskola och fritidshem, studie- och yrkesvägledare samt chefer är oftast semesteranställda, liksom de flesta på arbetsmarknaden. Och för dem är det nu dags att söka om semester.

Ingrid Lindgren Andrén, ombudsmanVi hör med Ingrid Lindgren Andrén, ombudsman på Lärarförbundet, om vad som är viktigt att tänka på och känna till.

Hur mycket semester har jag rätt till?

Minimum är 25 lediga dagar enligt semesterlagen. Om alla dagar är betalda beror dock på om du har hunnit tjäna in det. Sedan kan ditt kollektivavtal ge flera dagar, ofta blir antalet fler när du blir äldre. Till exempel har en kommunalt anställd lärare 31 dagar efter att hen har fyllt 40 år.

Läs mer om vad som gäller i ditt avtal.

När ska semestern äga rum/tas ut?

Semesterlagen säger att ”om inte annat avtalats ska semestern förläggas så att arbetstagaren får en ledighetsperiod på minst fyra veckor under perioden juni-augusti”.

Hur mycket får jag spara?

Det är olika för olika kollektivavtal. Är du anställd på semestertjänst får du enligt semesterlagen spara dagar om du har rätt till fler än 20 betalda semesterdagar. Men tänk på att det finns en anledning till att vi har en semesterlagstiftning. Semestern är viktig för att vi ska återhämta oss och hålla oss friska. Värna den möjligheten!

Påverkas min semester om jag blir sjuk eller är föräldraledig?

Ja, det kan den göra. Det är upp till 120 dagar (180 dagar för ensamstående) av föräldraledighet under intjänandeåret som är semesterlönegrundande och upp till 180 dagar av intjänandeåret som sjukskriven.

Senast när har jag rätt att få besked om semestern?

Normalt ska du få besked minst två månader före ledighetens början, enligt semesterlagen. Det kan i kommunal verksamhet finnas lokala överenskommelser både om när du måste säga till om önskad semesterperiod och när arbetsgivaren ska meddela dig.

Om du planerar att ta ut föräldraledighet under sommaren är det viktigt att du meddelar arbetsgivaren det minst tre månader i förväg (om du är kommunalt anställd).

Vad ska jag göra om jag inte får det jag har rätt till (4 veckor juni-augusti)?

Om det just på din arbetsplats är svårt att få ledigt under den här perioden kan en kommunal arbetsgivare efter förhandlingar med Lärarförbundet få förlägga semester även i maj och september. Det är vanligare att det händer inom vården än i skolvärlden.

Obetald semester då?

Om du inte har tjänat in fullt betald semester har du även rätt att ta ut obetald semester, vilket förstås innebär att det sker utan lön. Du har dock ingen skyldighet att ta ut obetalda semesterdagar, utan dessa har du rätt att avstå.

Behöver du veta mer? Prata med ditt ombud!