Bra att veta om bemanningen under loven!

Just nu får vi många frågor kring bemanningen under loven. Vem har ansvar för att bemanningen fungerar och kan förskolechef/rektor lägga över ansvaret på arbetslaget? Tina Englund, rådgivare på Lärarförbundet Kontakt, berättar vad som gäller.

Många förskollärare och fritidspedagoger/lärare i fritidshem upplever att chefen lägger över ansvaret för bemanningen på de anställda i samband med höstlov, jullov och andra perioder med mycket ledigheter. Det vill säga, chefen säger att hen beviljar dig ledigt om dina kollegor tycker att de kan klara sig utan dig.

Detta sätter press på kollegor som gärna vill att arbetskamrater får den ledighet de vill ha, men samtidigt får svårt att hinna med om det inte tas in vikarie.

Vi hör med Tina Englund, rådgivare på Lärarförbundet Kontakt, vad hon brukar svara medlemmar som undrar. Svaren gäller dig som har semestertjänst oavsett var i skolan du jobbar.

Vem ansvarar för en fungerande bemanning?

– Rektor/förskolechef är ansvarig för att verksamheten fungerar när ledigheter och semestrar beviljas. Chefen kan delegera schemaläggning och bemanning till samordnare eller annan ansvarig, men ansvaret att bevilja ledighet och semester får inte ligga på arbetslaget.

– Om arbetslagen trots det får uppdraget att ordna med bemanning över loven bör de också ha mandat att bestämma om det är nödvändigt med vikarie eller inte.

Hur bör bemanningen se ut?

– Om grundbemanningen är beräknad till exempelvis tre personer, är det rimligt att anta att en vikarie behövs, om inte antalet barn och vistelsetiderna är drastiskt reducerade vid de sökta ledigheterna.

– Om policyn är att föräldrar även med kort varsel kan ändra eller använda sina barns vistelsetider fullt ut under exempelvis lov, bör det vara medräknat i planering av grundbemanning.

Vem ska sammanställa barnens/elevernas närvaro inför loven?

– Eftersom det är arbetsgivaren som ansvarar för att verksamheten fungerar, bör också arbetsgivaren vara den som begär att föräldrar lämnar in ändrade vistelsetider inför perioder där ledighetsansökningar bland de anställda kan förekomma.

– Arbetslagen ska naturligtvis samarbeta och påminna föräldrar, det ligger i allas intresse att verksamheterna fungerar!