Bokmässan 2020

Bokmässan 2020 anordnas digitalt och Lärarförbundet deltar som tidigare år. Bland annat kommer förbundsordföranden Johanna Jaara Åstrand att medverka på två seminarier.

Årets Bokmässan äger rum i det digitala rummet där den som vill kan följa hela programmet i sin dator, tv eller smarta enhet. Hela programmet hittar du här.

Lärarförbundets ordförande Johanna Jaara Åstrand kommer att medverka på två stycken seminarium på Bokmässan. Seminariet När begären styr skolan, 25 september 9.00-9.30, handlar om hur ett ensidigt fokus på skolans nytta för samhället på senare år har vävts samman med samtidens strävan efter omedelbar tillfredsställelse.

Johanna Jaara Åstrand och Skolverkets generaldirektör Peter Fredriksson samt professorerna Andreas Fejes och Magnus Dahlstedt gör upp med en förenklad medial debatt om skolan.

Det andra seminariet, Läsning och bildning, äger rum samma dag 10.00-10.30. Seminariet avhandlar hur skönlitteratur kan ge en fördjupad inblick i andra människors livsvillkor och skapa empati, något som är särskilt viktigt för människor med mycket makt och inflytande. Och under seminariets gång lyfts frågan: hur ser lärare och näringsliv på detta?

Guldäpplet på Bokmässan

Guldäpplet är ett lärarstipendium som delas ut årligen till en eller flera lärare som förnyat lärandet med stöd av IT i egen undervisning och som inspirerat elever och kollegor i ett lokalt, kommunalt och gärna även nationellt verksamhetsfält. Guldäpplet delas ut av Stiftelsen Yngve Lindbergs minne.

Och kanske är priset viktigare i år än någonsin. Lärare runtom landet har fått anpassa sina rutiner till en pandemi som har skapat helt nya utmaningar.

Bland de nominerade utser juryn tre finalister som presenteras i samband med den digitala Bokmässan, den 25 september 13.00-13.30. Den slutliga vinnaren presenteras i samband med Guldäpplets dag den 26 oktober, som kommer att hållas i Stockholm.

Robert Fahlgren, 2:e vice ordförande Lärarförbundet, kommer även han att medverka på ett seminarium, Nästa steg i skolans digitalisering, i samband med presentationen av Guldäpplets tre finalister.

Seminarierna kommer att spelas in och finnas tillgängliga för att se i efterhand. Vi återkommer med länk.

• Skapad 2020-09-15
Frågor & Svar