Björklund fel ute om Lärarförbundet

"Lärarförbundet är det mer vänsterorienterade förbundet och de skäller alltid så fort alliansen gör någonting" sa Jan Björklund i SVT:s Aktuellt, men fakta är att Lärarförbundet är en partipolitiskt obunden organisation.

Lärarförbundet är en partipolitiskt obunden organisation och inte "vänstervriden" som Jan Björklund (FP) hävdade i Aktuellt. -Det enda parti vi tar är lärarnas, säger Lärarförbundets ordförande Eva-Lis Sirén.

I SVT:s "Aktuellt" på onsdagskvällen möttes Ibrahim Baylan (S) och utbildningsminister Jan Björklund (FP) för att debattera förslaget om betyg från årskurs fyra.

När programledaren poängterade för Björklund att han via Lärarförbundet har lärarkåren emot sig när det gäller förslaget svarade han att "Lärarförbundet är det mer vänsterorienterade förbundet och de skäller alltid så fort alliansen gör någonting".

- Igår kväll blev jag både arg och ledsen när Jan Björklund påstod att Lärarförbundet är en vänsterorganisation. Han vet bättre. Han vet att Lärarförbundet är en partipolitiskt obunden organisation. Det enda parti vi tar är lärarnas, säger Lärarförbundets ordförande Eva-Lis Sirén.

Lärarförbundet partipolitiskt obundet

Att Lärarförbundet är partipolitiskt obundet innebär att när vi arbetar med och tar ställning i politiska frågor så sker detta utifrån Lärarförbundets grundläggande värderingar och fastställda politik.

- Jag kan förstå att partiledare är satta under stark press i en valrörelse och att Jan Björklund säkert är särskilt stressad inför de förestående Harpsundsförhandlingarna. Men ett sånt här oförskämt angrepp på nästan en kvarts miljon medlemmar i Lärarförbundet är ändå över gränsen, säger Eva-Lis Sirén.

Även Lärarnas riksförbund och friskolekoncernen Academedia har uttalat sig kritiskt mot att ändra i betygssystemet.

- Lärarna vill helt enkelt inte ha nya ändringar innan bläcket torkat i den senaste betygsöverenskommelsen, säger Eva-Lis Sirén.

Kommentarer:

Ann-Christin

Om Ann-Christin Andersson

Ann-Christin Andersson har inte skrivit någon presentation

Ann-Christin Andersson

Blir så f-d när jag hör Baylan o Björklund diskutera betyg i år 4. Diskussionen borde handla om en vidare vision om hur skolan kommer på rätt köl efter dessa år av Björklunds styre. Inkompetens!

Skapad 2014-08-22 14:59
Magnus

Om Magnus Andersson

Jag jobbar främst med huvudskyddsfrågor, ombudsutbildning, studentfrågor och opinion.

Magnus Andersson

Amatörmässigt och tecken på stora kunskapsluckor som ledande minister i skolfrågor, trots åtta år i förarsätet....En tänkt provokation helt utan finess och humor, jag suckade tungt och tänker att ingenting tycks förändras trots hårt arbete. Sedan när har kunskapsmätning varit ett primärt redskap när man inte får rätt förutsättningar att förmedla kunskap? Rena fina lokaler (utan lyx), läromedel, stöd till alla som behöver, rektor på plats, tillräckligt med personal förstående lokalpolitiker osv, osv.

Skapad 2014-08-22 10:49
Elisabeth

Om Elisabeth Linner-Fogby

Elisabeth Linner-Fogby har inte skrivit någon presentation