​Betala avgiften direkt till a-kassan

Från och med början av nästa år kommer den summa du betalar till Lärarförbundet att bli lägre. Medlemsavgiften till förbundet kommer fortfarande att vara densamma, men a-kasseavgiften kommer inte längre att vara inkluderad – den måste du i stället börja betala direkt till dem.

Eftersom Lärarförbundet och Lärarnas a-kassa är två olika organisationer, kommer du från och med början av nästa år att behöva betala din medlemsavgift direkt till respektive organisation.

Genom att hålla isär våra medlemsregister förstärker vi tryggheten och rättssäkerheten för våra medlemmar. Dessutom ställer kommande lagstiftning inom dataskydd ökade krav på organisationerna avseende hantering av personuppgifter.

Avgiften förändras inte

Det betalningssätt du har för att betala din medlemsavgift till Lärarförbundet i dag kommer att löpa på som vanligt – men summan kommer att bli lägre när avgiften för a-kassan tas bort. Medlemsavgiften till Lärarförbundet förändras alltså inte – men a-kasseavgiften försvinner från den summa du betalar.

Är du inte medlem i a-kassan i dag berörs du inte av förändringen.

Exakt vad medlemsavgiften går till kan du se om man loggar in på hemsidan och går till "Min sida". Förbundsavgiften är baserad på hur mycket du tjänar.

Missa ingen avgift

Du kommer att få ett inbetalningskort från Lärarnas a-kassa när det är dags att betala din a-kasseavgift direkt till dem, men för att inte riskera att få några glapp i dina betalningar och mista ditt medlemskap till a-kassan kan du också välja att skaffa autogiro till dem redan nu. Hur du gör detta kan du läsa här.

Skaffa gärna autogiro även till Lärarförbundet, så slipper du pappersavier helt och automatiserar dina betalningar. Här kan du läsa om hur du skaffar autogiro till Lärarförbundet.

Försäkra din inkomst

Det är viktigt att vara medlem i både Lärarförbundet och Lärarnas a-kassa – inte minst för att säkra inkomstförsäkringen. Medlemskap i både Lärarförbundet och a-kassan ger, tack vare inkomstförsäkringen, hela 80 procent av lönen, upp till 60 000 kronor, i 200 dagar vid arbetslöshet om man är yrkesverksam. Är man bara medlem i a-kassan blir ersättningen betydligt lägre, ungefär 14 500 efter skatt vare sig du har en månadslön på 25 000 eller 60 000 kronor.