Bästa skolkommun - resultat och historik

Vilken kommun blev Sveriges bästa skolkommun senast och vilka fler har blivit det genom åren? Här hittar du resultaten från tidigare år.

Sedan 2002 har Lärarförbundet årligen gjort undersökningen Sveriges bästa skolkommun. Resultatet synliggör hur mycket landets 290 kommuner väljer att satsa på skolan, men det är också ett verktyg för att synliggöra var det behövs förändringar.

Förändrad rankning och inte längre jämförbar

I år lanserar Lärarförbundet Sveriges bästa skolkommun i ett nytt, vässat format. Istället för en relativ rankning har det statistiska underlaget arbetats om till ett index. Det gör att alla kommuner kommer få två resultat: en rankningsplacering och ett individuellt indexvärde. Indexvärdet är kommunens egna och påverkas inte av andra kommuners prestationer. Läs mer om förändringarna i rankningen här.

Se hela listan på lararforbundet.se/basta-skolkommun,

Sveriges bästa skolkommun

Du kan se hela listan för Bästa skolkommun från 2011 och framåt. Från 2009 och bakåt finns endast listor över 15 i topp tillgängliga.