Bästa Skolkommun 2018 - blir startskott för nytt lärarupprop

Nu presenterar vi rankningen Sveriges bästa skolkommun. Vi ser att långsiktigt skolutvecklingsarbete med lärares förutsättningar i fokus lönar sig. Det får kommuner att klättra och behålla sin placering. Därför vill vi nu starta ett upprop som uppmanar landets huvudmän att renodla läraruppdraget!

För 17:e året i rad presenterar Lärarförbundet, Sveriges bästa skolkommun för att sätta fokus på kommunernas viktiga roll som huvudmän för skolan. Utifrån 13 kriterier har vi titta på landets 290 kommuner och för att se hur mycket din kommun satsar på förskola, fritidshem, grundskola och gymnasieskola. I årets rankning säkrar Orust andra platsen, för andra året i rad, ny på tredjeplats är Vadstena och Sveriges bästa skolkommun 2018 är Vellinge kommun i Skåne län. Här hittar du hela årets rankning.

Bästa skolkommun har blivit en årlig dörröppnare till viktiga diskussioner med lärarnas största arbetsgivare om vad som leder till goda skolresultat. Här är lärares förutsättningar centralt. Läraruppdraget måste renodlas så att lärare får mer tid till huvuduppdraget, undervisningen och för- och efterarbetet, säger förbundsordförande Johanna Jaara Åstrand.

"Vi behöver attraktiva lärararbetsgivare"

Bäst skolkommun rankar inte enskilda skolor eller dig som lärare, istället tittar vi på hur din kommun har satsat på skolfrågor utifrån 13 olika kriterier. Oavsett kommunens placering i undersökningen har du rätt att kräva bra villkor och förbättringar för att kunna göra ett bra jobb.

Vi har en fantastisk lärarkår som med hårt arbete har vänt kunskapsutvecklingen. Men lärarbristen är akut och står i vägen för varje elevs rätt att undervisas av utbildade, behöriga lärare. För att fler ska vilja bli och förbli lärare behöver Sverige attraktiva lärararbetsgivare som värnar och värderar sin lärarkår överallt.

Skriv på för att renodla läraruppdraget

Bästa skolkommun är inte bara ett verktyg för att visa hur mycket landets 290 kommuner väljer att satsa på skolan - det är också ett verktyg för att synliggöra var det behövs göras förändringar. Vi vet att lärare varje dag gör uppgifter som inte tillhör kärnuppdraget som att rensa kattbajs, fixa vikarie och kopiera. Därför startar vi uppropet - #rendolaläraruppdraget - för att uppmana landets huvudmän att renodla läraruppdraget parallellt med att vi uppmärksammar attraktiva lärararbetsgivare. Vi måste synliggöra det som lärare gör men inte borde göra.
Skriv på för att renodla läraruppdraget nu!

Det finns inga genvägar till bra skolresultat. Att försäkra sig om att lärare har rätt förutsättningar i mötet med varje barn och elev måste vara högsta prioritet för alla kommuner. Lyssna och lita på att lärarna tar sitt yrkesansvar bara de får använda sin tid och kompetens till det som spelar roll för eleverna. Allt börjar med en bra lärare - tillsammans!