Avtalsförhandlingar inom staten - så funkar det

Lärarförbundet tecknar kollektivavtal för de statligt anställda medlemmarna genom förhandlingskartellen OFR/S,P,O. Så här går det till.

För dig som är statligt anställd gäller automatiskt det kollektivavtal om bland annat lön och anställningsvillkor som Lärarförbundet tecknat med Arbetsgivarverket. Alla förmåner och rättigheter enligt kollektivavtalet ingår automatiskt i ditt anställningsavtal.

OFR/S,P,O förhandlar

Lärarförbundet har tecknat de centrala avtalen tillsammans med flera arbetstagarorganisationer med statligt anställda medlemmar inom Offentliganställdas förhandlingsråd (OFR). Tillsammans bildar parterna OFR/S,P,O där bokstäverna S, P och O står för förbundsområde Statstjänstemän, Poliser respektive Officerare. De övriga förbunden i förbundsområde S är Fackförbundet ST, Vårdförbundet, Ledarna och Försvarsförbundet.

Lokala avtal

De lokala avtalen tecknas mellan myndigheten som arbetsgivare och OFR/S, där Lärarförbundet ingår i det lokala OFR-rådet.