Att tänka på inför skolresan!

Innan du som lärare åker på skolresa med dina elever är det viktigt att det är klarlagt vilka förutsättningar och villkor som gäller för dig under resan.

Skolresan ska ses som ett arbetsuppdrag och ska ske på arbetstid och för säkerhets skull kan det vara att rekommendera att rektor skriftligen intygar att så är fallet. Speciellt viktigt är att förläggningen av din arbetstid under resan, vilket ansvar du har samt vilken ersättning som ska utges till dig är tydligt och klart överenskommet. I en del kollektivavtal finns regler om arbetstid och ersättning vid skolresor.

Kolla det här med din rektor innan skolresan:

• Att resan sker inom ramen för din tjänst och inte på din fritid.
  • Att ni är överens om din ersättning.
  • Att ni är överens om vad som är dina arbetsuppgifter och din arbetstid under resan
  • Att ni är överens om vilken tillsyn du och kollegorna ska ha över eleverna.
  • Att arbetsgivaren har en ansvarsförsäkring och en reseförsäkring som täcker dig.

För det fall att en del av tiden av resan inte är arbetstid utan fritid för dig, ska du naturligtvis också se till att du har en privat försäkring som täcker olycksfall under fritiden.

Om du som lärare tar tjänstledigt för att följa med dina elever på lägerskola eller skolresa, bör du noga ta reda på vad som gäller, särskilt vilket ansvar du har och vilket försäkringsskydd du behöver.