”Att minska elevgrupperna skulle vara fantastiskt!"

Frida Hake fick pris som årets lärare i fritidshem 2016

Den 9 maj kommer Fritidshemmens dag att firas över hela landet. Lärarförbundet kommer att uppmärksamma fritidshemmens betydelse och att elevgrupperna många gånger är för stora. Vi hör med Frida Hake, lärare på fritidshemmet på Slagstaskolan i Eskilstuna, om planerna och läget i verksamheten.

Kommer ni att fira fritidshemmens dag?

"Vi kommer självklart fira fritidshemmens dag!"

Vi kommer självklart fira fritidshemmens dag! Vi firar med att alla våra fritidshem på skolan och samlas på skolgården. Vi har musik och köket ordnar gott mellis ute. Varje fritidshem ansvarar för att ha olika stationer med lekar och uppdrag utifrån Temat ”Lära, leva, utvecklas”. Vi skyltar med egengjorda banderoller och glada miner.

Skolverkets statistik visar år efter år att elevgrupperna är stora och lärarna på fritidshemmen för få. Är det något du märker av?

Vi märker av det. Det är stora barngrupper det är svårt att hinna med att se alla och att ge omsorgsbehov och utveckling till varje elev på fritids. Det är ofta hög ljudnivå även om vi försöker dela barngruppen så ofta vi kan. Vi har för ont om personal på eftermiddagen för att kunna ha den verksamhet vi vill. Vi tvingas till att ha eleverna samlade istället för att dela grupperna som vi önskar.

Vad skulle behöva hända?

Att minska elevgrupperna skulle vara fantastiskt – att kunna vara i mindre grupper ger möjlighet till lugn och ro och mindre stress.

Vi skulle behöva ha fler lärare i fritidshem, fler som vill studera till att bli lärare i fritidshem! Vi behöver synliggöra vårt arbete som är så viktigt för elevernas utveckling, framför allt den sociala biten. Vi behöver samverka och hjälpas åt mer – fritids och skola – kring våra gemensamma elever.

Varför rekommenderar du andra att bli lärare i fritidshem?

Vi har roligt tillsammans med eleverna samtidigt som vi har möjlighet att se deras utveckling genom lek och samspel. Vi har möjlighet att fånga intresse och ge dem kunskap i stunden, här och nu. Eleverna har också möjlighet att vara med och påverka och vara delaktiga i vad de vill göra och lära sig på sin fritid.

Det är ett mycket stimulerande arbete med många utmaningar och mycket glädje!