​Är du vårt nya studentombud?

Är du en sån som vill påverka? En sån som drivs av att utveckla? Som tror på att om vi framtida lärare får god utbildning gynnar det barnen, eleverna och hela vårt samhälle? Sök då uppdraget som Lärarförbundet Students nya ombud!

Du behövs för att engagera och organisera lärarstudenter vid ditt lärosäte. Tillsammans kan vi påverka lärarutbildningarna och vårt framtida yrke.

Som studentombud är du Lärarförbundet Students representant på just ditt universitet/högskola och du arbetar för och representerar alla som är medlemmar i Lärarförbundet Student. Studentombudet bevakar lärarstudenters intressen, anordnar aktiviteter och erbjuder möjligheter för medlemmar att engagera sig och påverka den lokala lärarutbildningen. Tillsammans kan vi påverka lärarutbildningarna till det bättre, och få rätt förutsättningar för vårt framtida yrke.

Uppdraget som studentombud är ett förtroendeuppdrag du kan ha vid sidan av dina studier. Du blir en del av vårt nätverk av lärarstudenter, lärare och skolledare som kämpar för goda villkor för lärare i både Sverige och världen och får utbildning för ditt uppdrag. Tillsammans med andra studentombud runtom i hela Sverige blir du en viktig länk mellan Lärarförbundet Students lokala medlemmar och organisationens förtroendevalda, och mellan Lärarförbundets yrkesaktiva lärare och de studerandemedlemmar som finns på orten.Uppdraget innebär ett arbete för att alla blivande lärare ska få en så god utbildning som möjligt.

Ett uppdrag som studentombud innebär:

• Stor frihet att själv utforma arbetet.
  • Flexibel arbetsmiljö och arbetstider.
  • Ett meningsfullt engagemang för din framtida profession och för en bättre värld.
  • Erfarenhet av arbete i en idéburen organisation.
  • Ett nätverk av kontakter både inom och utom förbundet.

Studentombudsrollen passar dig som har:

• Stor flexibilitet
  • God kommunikationsförmåga
  • Stor vana vid digital kommunikation
  • Förståelse för/erfarenhet av vad en lärarutbildning innebär
  • Initiativrikedom och kreativitet
  • Kännedom om det lokala lärosätet

Som studentombud kommer du känna att uppdraget berikar både dig och dina studier till lärare. Uppdraget är arvoderat och du får möjlighet att utvecklas, lära och träffa andra lärarstudenter!

Är studentombudsuppdraget något för dig? Eller kanske för någon du känner?