Anställningsintervjun - förbered dig väl

Läs på om arbetsplatsen och kom med egna frågor.

Om arbetsgivaren är intresserad av dig blir du kallad på arbetsintervju. Kom förberedd! Läs på om arbetsgivaren och arbetsplatsen. Förbered frågor! Hur intervjun går till är olika, här berättar vi hur det kan gå till när du söker jobb som lärare.

Sarah Thorén, rektor i Forshaga, pratar om vad du kan förvänta dig vid intervjun och hur du förbereder dig. Filmen passar extra bra för dig som är nyutexaminerad lärare i skola, förskola eller fritidshem.

Vilka är med vid intervjun?

Det är väldigt olika hur många som är med vid intervju, det kan vara allt från en till flera.

Rektorn eller förskolechefen brukar ansvara intervjun. Dessutom brukar ett ombud från Lärarförbundet och/eller ett annat fackligt ombud vara med. Men det kan också vara med personer från arbetslaget.

Vilka frågor ska du förbereda dig på?

Det är olika hur arbetsgivare väljer att lägga upp intervjuer. Men här är några frågor du kan förbereda dig på. Frågorna får dig att tänka igenom varför du vill ha jobbet och varför just du passar bäst.

Berätta om dig själv

Tala kortfattat om var du är uppvuxen, vilka utbildningar du har gått och vilka anställningar du har haft. Nämn också vad du tycker om att göra på fritiden. Ta upp det som är mest aktuellt och mest intressant i förhållande till anställningen.

Varför söker du just det här jobbet?

Svara utifrån de arbetsuppgifter du kommer ha, snarare än att nämna lön och anställningsvillkor.

Om du satt dig in i vilken arbetsplats och vilket jobb det gäller kommer du kunna lämna bättre svar. Därför bör du ha förberett den biten innan du kallas till intervju. Om du har någon specialinriktning i din utbildning eller särskild arbetslivserfarenhet som kan ha betydelse för arbetet bör du även nämna detta.

Vilka är dina starka respektive – utvecklingsbara sidor?

Var inte rädd för att framhäva dina goda sidor, men även att prata om hur du kompenserar dina svagheter. När du beskriver dina egenskaper kan det vara bra att ge exempel på situationer där du har använt dessa egenskaper. Du kan till exempel ta upp hur du samarbetar med andra och hur du hanterar stress.

Varför ska vi välja just dig till denna tjänst?

Motivera på ett personligt och sakligt sätt. Tänk efter vilka av dina erfarenheter, meriter och personlighetsdrag som kan vara av störst intresse för arbetsgivaren när det gäller just detta jobb.

Frågor om till exempel familj och barn

En del frågor kan kännas svåra att svara på. Tänk extra noga igenom hur du vill svara på frågor om till exempel familjeförhållanden och barn.

En arbetssökande har inte någon skyldighet att berätta om en påbörjad eller planerad graviditet vid en anställningsintervju. Men det finns heller inte något förbud mot frågor om barn och familj. Det är dock förbjudet för en arbetsgivare att missgynna någon arbetssökande på dessa grunder. Om du misstänker att du inte fått jobbet på grund av graviditet eller att du planerar föräldraledighet bör du omedelbart ta kontakt med Lärarförbundets lokalavdelning på orten.

Här hittar du några ytterligare frågor det kan vara värt att förbereda sig på.

Ställ egna frågor

Att ställa egna frågor är också ett sätt att visa att du är seriöst intresserad. Det kan handla om specifika frågor som är intressanta för den enskilda tjänsten eller arbetsplatsen till mer generella frågor. Ställ även frågor om kollektivavtal och förmåner.

Hur du upplever tjänsten och arbetsplatsen spelar också roll när du senare ska besluta om du vill ta den erbjudna tjänsten.

I slutet av intervjun

Innan du avslutar intervjun kan det vara bra att ta reda på hur arbetsgivaren har tänkt sig den fortsatta processen. Blir det fler intervjuomgångar och hur ser tidsplanen för rekryteringen ut till exempel.

Om du får erbjudande om jobbet vid intervjun

Ibland händer det att du får erbjudande om jobbet redan vid intervjun. Kom då ihåg att inte svara ja direkt. Att svara ja till ett jobberbjudande är att ingå ett avtal, även om det bara är muntligt. Det är bättre att säga att du är intresserad och att du återkommer inom några dagar. Då har du tid att ta reda på vad som gäller för tjänsten och till exempel vilken lönenivå du ska lägga dig på.

Om du får jobbet

Om du blir erbjuden jobbet är det viktigt att du vet vad som gäller innan du skriver på något anställningsavtal. Ta gärna hjälp av oss på Lärarförbundet innan du skriver under några papper.

Om du inte får jobbet

För att förbereda dig inför nästa intervju så ta reda på varför du inte fick jobbet. Misstänker du diskriminering så kontakta Lärarförbundet.