Anställningsformer för lärare

Det finns två sorters anställning: Tillsvidare- och visstidsanställd.

För lärare finns det i huvudsak två former av anställning; tillsvidareanställning och visstidsanställning. Det finns olika former av visstidsanställningar.

Tillsvidareanställning - kräver lärarleg

Tillsvidareanställning är detsamma som "fast" anställning. Det är den formen som gäller om inget annat avtalats mellan dig och arbetsgivaren. Om arbetsgivaren vill säga upp anställningen måste hen kunna ange ett sakligt skäl. En viss uppsägningstid gäller för både arbetsgivaren och dig själv.

Men för att kunna få en tillsvidareanställning som lärare eller förskollärare måste du i de flesta fall ha lärarlegitimation eller förskollärarlegitimation. Undantag finns till exempel för yrkeslärare och modersmålslärare som får anställas tillsvidare om det inte finns någon legitimerad lärare att tillgå.

Kan jag söka tillsvidareanställningar om jag saknar legitimation?

Om du är till exempel är nyutexaminerad lärare och väntar på att Skolverket ska handlägga din lärarlegitimation så är det ändå inget hinder från att söka tillsvidareanställning. Du kan dock inte bli anställd som tillsvidare förrän du har fått din legitimation.

Om arbetsgivaren vill ha dig så skriver ni ett avtal om allmän visstidsanställning. Det kan vara bra att redan då skriva att tjänsten ska övergå till tillsvidareanställning när du fått din legitimation.

När du har fått din lärarlegitimation kan anställningen istället övergå till fast. Tänk på att du då ska få ett nytt anställningsavtal. Det är också en möjlighet för dig att begära ett nytt lönesamtal.

Visstidsanställning

Visstidsanställning innebär att anställningen är tidsbegränsad.

Den som har haft en visstidsanställning hos samma arbetsgivare under tolv månader inom en treårsperiod har därefter företrädesrätt till en ny anställning hos arbetsgivaren i nio månader efter sista anställningsdagen. En förutsättning är att man är behörig till den anställning som blir ledig.

Olika former av visstidsanställning

Vikariat

Om du har fått ett vikariat ska du vikariera för en bestämd person, som till exempel är sjuk eller föräldraledig, annars är det inte ett giltigt vikariat. Om det uppstår några problem med detta så kan du kontakta Lärarförbundets avdelning för råd och stöd.

Allmän visstidsanställning (AVA)

Denna visstidsform kan användas av arbetsgivaren utan några särskilda skäl för tidsbegränsningen.

Saknar rätt behörighet

Om man saknar rätt behörighet enligt skollagen för den aktuella anställningen, är arbetsgivaren skyldig att tidsbegränsa den.

Automatisk övergång till tillsvidareanställning

Enligt lagen om anställningsskydd (LAS) övergår ett vikariat eller en allmän visstidsanställning (AVA) automatiskt till en tillsvidareanställning om du under en femårsperiod har varit anställd hos en arbetsgivare i sammanlagt mer än två år i någon av de två anställningsformerna. Det är inte möjligt att räkna ihop tiden i ett vikariat med tiden i AVA.

Efter en lagändring 1 maj 2016 kan de två åren sammanlagd tid i AVA också samlas ihop under en längre period då visstidsanställningar i form av allmän visstidsanställning, vikariat eller säsongsarbete har följt på varandra. För att anställningarna enligt den nya regeln ska anses ha följt på varandra får uppehållet mellan dem vara högst 6 månader.

Om du har ingått ditt nuvarande avtal om AVA före den 1 maj 2016 gäller endast de äldre bestämmelserna i LAS för övergång till tillsvidareanställning. Sådana anställningsavtal får dock räknas in i den sammanlagda anställningstiden enligt den nya regeln om den nuvarande AVA:n ingåtts efter 1 maj 2016.

För att du ska kunna räkna anställningstiden enligt den nya regeln har du rätt att få skriftlig information om vilken anställningsform du har, tillträdesdag samt slutdag för anställningarna.

Enligt vissa kollektivavtal gäller, i vissa delar, mer förmånliga regler. Är du t ex anställd inom kommun eller landsting gäller enligt kollektivavtal att du får räkna ihop vikariat och AVA och att den automatiska övergången till tillsvidareanställning då sker efter sammanlagt tre års anställning under en femårsperiod. Den här bestämmelsen är förmånlig när de två anställningsformerna blandats så att sammanräkningen av anställningstid enligt LAS inte summerar till två år i någon av anställningsformerna var för sig.

Provanställning

Olika regler gäller för provanställning beroende på om man har avtal om provanställning eller inte. När en nyutbildad lärare anställs första gången i en kommun finns en tolv månaders provanställning. Båda parter har rätt att avbryta en sådan provanställning.

Om provanställningen inte avbryts övergår den automatiskt till en tillsvidareanställning. Vid detta tillfälle har du rätt till ett lönesättande samtal. Provanställning ska inte ses som en förlängning av lärarutbildningen. Den som tidigare har varit tillsvidareanställd som lärare i en kommun kan inte provanställas för samma typ av anställning igen.

Övriga provanställningar och LAS

Andra provanställningar i kommunen får enligt avtalet omfatta högst sex månader och anställningsformen får enbart användas om det finns särskilda omständigheter.

Inom det privata området finns sällan avtal om provanställning. Där tillämpas i stället reglerna i lagen om anställningsskydd, LAS. LAS gäller för alla arbetstagare oavsett yrke. Enligt LAS kan man provanställas i sex månader. Både arbetsgivaren och du själv kan när som helst avbryta anställningen utan att ange några skäl.

Kommentarer:

Anonym

Vad är det som gör att obehöriga yrkeslärare blir visstidsanställda istället för tillsvidare? Verkar vara så överallt. Detta även då det inte finns någon behörig sökande. Det finns ju ett undantag men tillämpas inte utan det blir 3x visstidsanställning efter varandra. Så jag undrar vad det är jag missat..?

• Skapad 2016-09-26 13:29