​Angereds stadsdel backar från ett dåligt beslut

Torgny Tjärnskog

Regeringen vill att rektorer i skolor i utsatta områden ska stanna under en längre tid och Skolverket delar därför ut ett bidrag till yrkesskickliga rektorer på utsatta skolor. I Angered var ledningen inte nöjd och ville skicka tillbaka pengarna – men nu har man backat.

Regeringen vill att rektorer i skolor i utsatta områden ska stanna under en längre tid. Därför delar Skolverket ut ett statligt bidrag till yrkesskickliga rektorer på utsatta skolor. I Angereds stadsdel i Göteborgs kommun blev 7 rektorer utvalda utifrån Skolverkets kriterier. Dessa skulle få en löneökning på runt 10 000 kr/månad.

Angered ville skicka tillbaka pengarna

Ledningen för stadsdelen accepterade inte Skolverkets sätt att fördela pengarna och avsåg att skicka tillbaka dem och låta alla rektorer bli utan. Med tanke på skolledarbristen var det ett märkligt beslut. Det ledde också till kritik från flera håll. Lärarförbundet tog upp kritiken i en debattartikel i Dagens Samhälle.

I Göteborg begärde Lärarförbundet Skolledare överläggning och framförde samtidigt att det var oacceptabelt att inte ge pengar till de rektorer som Skolverket valt ut.

Ledningen i Angered backar

Nu har ledningen i Angered backat. Ledningen delar ut Skolverkets pengar som avsett och skjuter till ytterligare ur egen ficka så att även andra rektorer som bedöms arbeta i utsatta områden får lönepåslag.

Torgny Tjärnskog är ordförande för Lärarförbundet Skolledare i Göteborg. Hur ser du på förvaltningsledningens agerande?

– Vi var först mycket kritiska från Lärarförbundets sida, men nu känns det positivt att ledningen lyssnat på oss.

Kan ni lägga detta bakom er och gå vidare nu?

– Jag kan naturligtvis inte tala för alla enskilda rektorer i detta fall, men själv tycker jag att det nu fattats ett bra beslut. Det blev rätt till sist.