​Ändrad rutin kring retroaktiva avgiftsändringar

Från och med 1 april ändras rutinen för retroaktiva avgiftsändringar, för medlemmar som hör av sig om att de är sjukskrivna, föräldralediga eller dylikt och därmed har rätt till en reducerad avgift.

Tidigare har vi haft en hållning där vi för alla medlemmar vid 1 tillfälle har lagt deras reducerade avgift som högst 3 månader bakåt om de av någon anledning glömt att höra av sig till oss i tid. Detta kommer vi nu att sluta med. Här är några frågor och svar kring ändringen:

Varför har ni ändrat reglerna att inte längre göra retroaktiva ändringar?
Enligt våra stadgar som är beslutade av medlemmar och förtroendevalda, står det att medlemmar som arbetar mindre och därmed har rätt till en lägre avgift, behöver höra av sig till oss senast samma månad som förändringen gäller.

I vår strävan att ge så god service till våra medlemmar som möjligt har vi haft som rutin att göra undantag från denna regel vid ett enskilt tillfälle. Detta har dock lett till problem och trassel i våra system, så vår ambition att vara tillmötesgående för en liten grupp har tagit oproportionerligt mycket tid och resurser. Detta har i nästa steg skapat sämre möjligheter att ge god service till den stora majoriteten av medlemmar som hör av sig i tid, eller med helt andra frågor.

Mitt fall är speciellt, jag är sjukskriven och har inte kunnat höra av mig!
Så länge det inte går att påvisa att det är något fel som har skett från vår sida, kan vi inte längre göra avgiftsändringar retroaktivt.

Jag har tidigare hört av mig, men något måste ha blivit fel!
Om det skulle visa sig att något har brustit i våra rutiner så kan vi ompröva ditt ärende om du har något underlag (mail, brev eller annat) som visar att du informerat oss om en förändring, men som inte blivit registrerad. Vi kan inte lova att vi kan göra en ändring, men skicka in ditt underlag till utredning@lararforbundet.se så kommer vi att titta på det. Någon av oss kommer att återkoppla till dig oavsett vad vi kommer fram till.