Allt om autogiro

Betala din medlemsavgift, eventuella försäkringspremier och tidningar via autogiro. Det är enkelt och miljövänligt. Pengarna dras automatiskt från ditt konto och du slipper hålla reda på när avgiften ska betalas. Så här skaffar du autogiro.

Skaffa autogiro på tre minuter

1. Logga in på din internetbank
  2. Välj betalning/överföring
  3. Välj autogiro och klicka sedan på anmäl autogiro
  4. Under företag/mottagare, leta fram Lärarförbundet
  5. Du kopplas till Lärarförbundets särskilda konto för autogiro 571-3730
    Det är alltså ett annat bankgironummer än det du har på pappersavin och det är helt i sin ordning.
  6. Markera det och välj Anmäl
  7. Frågar din bank om något som heter betalnummer, ange ditt personnummer 12 siffror utan bindestreck
  8. Avtalet för autogiro löper tills någon av parterna väljer att säga upp det

När du undertecknar ett så kallat medgivande ger du Lärarförbundet tillåtelse att dra avgiften från ditt konto varje månad. Avgiften blir betald, så länge du har pengar på kontot. Avdraget görs den näst sista bankdagen i månaden och börjar normalt fungera månaden efter den månad vi fått in medgivandet.

Glöm inte att se till att dina och kontaktuppgifter är aktuella på "Min sida". Du loggar in på Min sida med BankID.

Direktlänkar till bankerna

Danske Bank

Swedbank

Nordea

SEB

Handelsbanken

Länsförsäkringar Bank

Ikano Bank

Skandiabanken

Sparbanken

Icabanken

Skicka medgivande om autogiro på annat sätt

Har du inte tillgång till din internetbank men har e-legitimation kan du skicka ett medgivande digitalt.

Saknar du e-legitimation kan du fylla i ett medgivande och skicka till Lärarförbundet.

Du får en bekräftelse när ditt autogiro är godkänt. Fram tills dess, betala avgiften på det sätt som du gjort tidigare.

Vanliga frågor om autogiro

Vad är fördelarna med autogiro?
Genom att betala med autogiro slipper du få en avi på papper. Pengarna dras i stället automatiskt från ditt konto, och du slipper hålla reda på när avgiften ska betalas. Dessutom är det en enkel insats du kan göra för att minska din klimatpåverkan.

När du skaffar autogiro drar vi din medlemsavgift automatiskt varje månad. Medlemsavgiften betalas i efterskott, medan försäkringspremien betalas i förskott.

Lärarförbundets bankgiro är ett annat när jag ansöker om autogiro hos internetbanken än det jag har på min pappersavi. Vilket är rätt?
Det stämmer att det är två olika bankgiro-nummer, men det är helt rätt. När du registrerar autogiro kommer rätt nummer, 571-3730, upp.

Vad är det jag betalar för på min betalningsavi?
Avgiften du ser på avin består av flera olika poster, exempelvis Lärarförbundets medlemsavgift, eventuella premier för försäkringar och prenumerationer på Lärarförbundets tidningar.

Läs mer om:

Lärarförbundets medlemsavgift
Lärarförsäkringar
Lärarförbundets tidningar

Exakt vad din avgift går till ser du när du loggar in på lärarförbundet.se och går till "Min sida". Medlemsavgiften är baserad på din arbetsomfattning.

Om jag inte vill betala med autogiro?
Här kan du läsa mer om de olika betalningsmöjligheter du som medlem har. Och här finns mer information om våra två olika avgifter.

Om du inte hittar svar på din fråga är du välkommen att kontakta Lärarförbundet Kontakt så hjälper vi dig.

Avgift för a-kassan?
A-kasseavgiften ingår inte i din avgift du betalar till Lärarförbundet. Den behöver du betala direkt till Lärarnas a-kassa. För att vara medlem i både Lärarförbundet och Lärarnas a-kassa behöver du alltså göra två inbetalningar. Passa på att ordna betalning via autogiro så slipper du oroa dig för att blanda ihop och missa en av betalningarna. Då kan du vara säker på att båda avgifterna betalas.

Lärarnas a-kassa