Allt börjar med en bra lärare!

Tänk vad en lärare med rätt förutsättningar kan göra! Elever med kunskap och självförtroende bygger vårt samhälle starkt. Och för att det ska bli verklighet måste politikerna börja med att satsa på lärare i förskolan, grundskolan, gymnasieskolan och fritidshemmen. För allt börjar med en bra lärare.

Vi har alla haft minst en. En fantastisk lärare som gjorde det omöjliga möjligt. Som sett och bekräftat. Som lyssnat och förklarat. Visst håller du med om att allt börjar med en bra lärare?

”Allt börjar med en bra lärare” är Lärarförbundets kampanj för världens viktigaste yrke. Den startade 2009 och har fått stor uppmärksamhet. Hjälp gärna till att sprida budskapet!

4 sätt att hylla lärare

1. Hylla med vår nya film - skolan är nyckeln till integration!

Se vår nya film "Allt börjar med en bra lärare" och sprid den till dina kollegor och vänner.
Förra året kom 70 000 nya barn och elever till Sverige. Det är en utmaning för skolan, men innebär också stora möjligheter. Skolan är nyckeln till integration och skolan är en av de viktigaste frågorna för hela Sveriges framtid. När fler drömmar förverkligas blir Sverige rikare.

Se filmen "Allt börjar med en bra lärare" ovan och sprid den till dina kollegor och vänner. Tagga med #skolanärnyckeln

Se även våra tidigare filmer:
"Allt börjar med en bra lärare 1"
"Allt börjar med en bra lärare 2"

Filmen och budskapet "Allt börjar med en bra lärare" finns desssutom på drygt tio andra språk på Youtube

2. Bär vår knapp!

Ge bort en knapp eller bär den själv. Knapparna finns i fyra färger och du kan köpa dem i materialkatalogen.

3. Fira med musik!

Hylla en lärare med låtar som ”Heroes” och ”I rise” på Lärarförbundets Spotifylista.

4. Dela kloka citat!

Många håller med oss om att allt börjar med en bra lärare och att lärare har det viktigaste yrket. Hjälp oss sprida ordet, dela gärna någon av bilderna eller twitterinläggen nedan.

Dessutom kan du hjälpa till att hylla lärare och pristagare på Nobeldagen den 10 december varje år.

Kommentarer:

Jonas
Jonas Persson

Konstigt att Lärarförbundet inte tycker att politiker ska satsa på lärare i Kulturskolan också???

• Skapad 2015-12-09 09:22
Jonas

Om Jonas Persson

Musiklärare i Kulturskolan i Järfälla. Blev ombud en gång för att lokalt arbeta för att arbetstidsavtalet skulle följas och minska antalet möten som "åt upp planeringstiden". Har suttit i lokalavdelningsstyrelsen i flera år i olika roller och är sedan i mars 2016 ordförande i Järfälla lokalavdelning. Drivs av frågor kring arbetstid, lön, avtal och läraryrkets attraktivitet och hoppas att vi en dag samlar alla lärare i ett förbund. Är en bra lyssnare, lösningsinriktad och tänker ofta och gärna strategiskt.

anna
anna kjellander
Svar till Jonas Persson

Hej Jonas!
Självklart menar vi alla lärare i skolans alla delar - även lärare i musik- och kulturskolan - när vi pratar om att allt börjar med en bra lärare.

Musik- och kulturskolan är viktig, och behöver liksom så många andra delar inom skolsystemet få bättre förutsättningar. Genom den årliga rankningen "Bästa musik- och kulturskolekommun" synliggör vi fakta och statistik om musik- och kulturskoleverksamheterna i landets kommuner, i syfte att få politikerna att inse att de behöver satsa på musik-och kulturskolan.

Rakningen hittar du här: https://www.lararforbundet.se/artiklar/sveriges-basta-musik-och-kulturskolekommun-kriterier-och-rankning

Just nu pågår en utredning om kulturskolan, något Lärarförbundet verkat länge verkat för. Utredningen syftar till att stärka kulturskolan, genom en nationell strategi och olika åtgärder, för att få en hög och jämn kvalitet i kulturskoleverksamheten i hela landet.

Allt gott, webbredaktionen

• Skapad 2015-12-10 13:22