Årets lärare i fritidshem: "Vi vill bygga lustfyllt lärande"

Tydlighet inför ledningen om vad som är ditt uppdrag. Samarbete med skolan. Och att ha roligt på jobbet. Det är tre framgångsfaktorer för Frida Hake, lärare i fritidshem. 2016 fick hon priset för årets lärare i fritidshem.

Frida Hake jobbar på Slagstaskolan i Eskilstuna som lärare i fritidshem. När Lärarförbundet ringer henne så sitter hon med med en krona på huvudet, eftersom det är fredag. Varje fredag fyller nämligen Frida år.

-Alla barn önskar mig grattis varje fredag. Och så spelar vi en fredagslåt och alla tycker att det är så himla kul, säger Frida och skrattar för att hon får förklara kronan.

Årets lärare i fritidshem

2016 vann Frida Hake Årets lärare i Fritidshem, ett pris som delas ut av Lärarförbundet för att lyfta fram meningsfull fritidshemsverksamhet med god kvalitet. Frida vann eftersom hon driver utvecklingen av fritidsverksamheten på skolan och utgår från elevernas intressen för att skapa lustfyllt lärarande.

-Det var min kollega som nominerade mig, jag blev väldigt rörd av hennes fina ord, säger Frida.

Hon berättar att hon tycker att det är väldigt kul att jobba på fritids. Att just att ha kul är en stor del av vad hela fritidsverksamheten på skolan drivs av.

-Det är viktigt att de har roligt tillsammans. Då vågar man mer och ser fler möjligheter, berättar hon.

Utgår från eleverna och samverkar

På fritidshemmet försöker hela arbetsgruppen utgå från elevernas intressen. Det här löser de delvis med en förslagslåda där eleverna själva får komma med förslag på aktiviteter. Nyligen har man till exempel genomfört en Pokemon-jakt, där eleverna fick lösa ett mattetal varje gång de hittade en Pokemon.

-Så vill vi bygga in lustfyllt lärande. Matte var något eleverna behövde stärkas i på skolan och vi anpassade talen efter vilken klass eleverna går i, säger Frida.

Frida berättar att samverkan på skolan är god och att lärarna jobbar mycket tillsammans i ”vi”. Fritidshemmet plockar upp de teman som eleverna jobbar med på skolan och kompletterar på fritids så att eleverna blir hjälpta att nå målen. Frida menar att de på fritids kan se eleverna ur ett annat perspektiv och hjälpa dem på ett annat sätt.

Mycket sker genom det sociala berättar Frida och tar ett exempel:

”En elev såg en lång pinne i skogen.

-Hur lång är den? frågade han.

-Ja, jag vet inte, svarade jag.
Eleven la sig ner och mätte pinnen med sin kroppslängd.

-Den är sex och en halv mig! sa eleven.
-Ja, vad blir det då i centimeter eller meter, tror du? frågar jag vidare och så fortsätter vi.”

Tydliggör att de är är proffs

Frida är med i en ledningsgrupp på skolan där hon är språkröret för sina kollegor - som hon själv uttrycker det. Hon berättar att hon i ledningsgruppen är väldigt tydlig med vad man på fritidshemmet vill göra och vilket uppdrag de har.

- Det går inte att förutsätta att rektorn på skolan vet hur verksamheten fungerar. Genom att förklara ökar förståelsen för fritidsverksamheten, säger Frida. Vi behöver tydliggöra att vi är proffsiga både för ledning och andra.

Ibland kan Frida, liksom andra lärare i fritidshem, känna att fritidsverksamheten generellt hamnar lite i skymundan.

- Jag tror det kanske är för att vi inte haft en så tydlig roll tidigare utan man har tänkt att på fritids leker vi bara, säger hon.

Men hon säger också att hon tycker det blivit bättre och att skolan också ser att eleverna behöver andra kompetenser också för att klara sig i livet.

- Sedan måste man också vara tydlig med vad man vill göra i verksamheten. Vi måste börja prata samma språk, varför vi gör saker, hur vi gör det och vad vi har för mål, avslutar hon.