A-kassan kan hjälpa om man inte får lärarjobb

Vad händer om du inte får jobb efter din lärarexamen? Reglerna är snåriga, men har du arbetat tidigare och är med i a-kassan kan du få hjälp där.

– Varje fall är unikt och men det finns saker att tänka på för att underlätta, säger Jan Erik Högemark, handläggare på Lärarnas a-kassa i Linköping.

Flera som läser som till lärare har tidigare arbetat och är med i en a-kassa. När de börjar läsa till lärare finns det möjlighet att gå med i Lärarnas a-kassa.

Många väljer att gå över till Lärarnas a-kassa

– Det är viktigt att man fortsätter att vara med i en a-kassa även under studietiden i fall man ska ha rätt till ersättning när man tagit examen. Många lärarstudenter väljer att gå över till lärarnas a-kassa eftersom vi har så låg avgift, säger Jan Erik Högemark.

För att nå upp till de krav som ställs för att man ska få inkomstrelaterad ersättning från a-kassan måste klara vissa villkor. Ett av dem är att man ska ha varit medlem i a-kassan de senaste 12 månaderna och att man under den tiden ska ha arbetat minst 80 timmar i månaden i sex månader. Nådde man upp till de kraven innan man började sina studier så kan studietiden räknas som överhoppad tid och du kan ändå få ut ersättning ändå.

– Men då måste studierna vara helt avklarade, har man någon rest kvar får man inte ersättning, säger Jan Erik Högemark.

Gå med när du har sex månader kvar av utbildningen

Är du student och inte tidigare har arbetat eller varit med i a-kassan kan det vara smart att gå med när det är sex månader kvar av din utbildning. På så sätt kan du nå upp till kravet på att ha varit medlem i 12 månader redan när du arbetat dina första sex månader.

– Det gör att du kan få ut a-kassa om du till exempel får ett sex månader långt vikariat efter examen och sedan blir arbetslös.

Viktigt att ha ett skydd om man förlorar jobbet

Det går även att nå upp till kravet för att få ersättning om man arbetar under tiden man studerar. Men om man inte har arbetat varken före eller under studietiden, eller om man får avslag från a-kassan av någon anledning är det till socialtjänsten man får gå för ersättning.

– Det viktigast att tänka på är att ha ett skydd i fall man inte får jobb eller förlorar sitt arbete, säger Jan Erik Högemark.

Inkomstförsäkringen hjälper också

Är du medlem i Lärarnas a-kassa och Lärarförbundet ingår också en inkomstförsäkring i ditt medlemskap. Den innebär att du får ut 80 procent av din lön upp till 60 000 kronor.