8 av 10 riksdagskandidater kommer arbeta för högre lärarlöner

De skolfrågor som har starkast stöd bland riksdagskandidater är mer tid till planering och undervisning, särskilt stöd till alla elever som behöver det och höjda lärarlöner. Foto: Melker Dahlstrand.

Särskilt stöd till alla elever som behöver det. Mer tid för lärarna att undervisa och högre lärarlöner. Det är vad riksdagskandidaterna anser kan förbättra resultaten i skolan, enligt Lärarförbundets valenkät. Däremot hamnar ordning och reda och tidigare betyg mycket lågt på listan.

Lärarförbundet har i en enkät till ledande riksdagskandidater i valet 2014 frågat vilka tre åtgärder som är viktigast för att förbättra resultaten i skolan.

– Riksdagskandidaterna har förstått hur viktigt det är att höja läraryrkets status och att skapa förutsättningar för lärarna att göra ett bra jobb. Det bådar gott inför den kommande riksdagsperioden, säger Eva-Lis Sirén, ordförande för Lärarförbundet.

Starkast stöd fick alternativen:

Få tror på tidigare betyg

Längst ner på listan över det som riksdagskandidaterna tror ger mest för att förbättra resultaten hittar vi:

• Fler prov och inspektioner. (1 procent)
  • Tidigare betyg (4 procent)
  • Ordning och reda, till exempel att lärare har rätt att låsa dörren för sena elever. (10 procent)

Starkt stöd för lönesatsningar

När riksdagskandidaterna fick svara på vad de kommer att arbeta för om de kommer in i riksdagen i höst, angav:

• 89 procent att de kommer att arbeta för att alla elever som behöver det får särskilt stöd
  • 86 procent att de vill minska lärarnas administration och arbetsbelastning
  • 78 procent att de vill arbeta för att höja lärarnas löner.

­­– Det här är kloka prioriteringar. Nu utgår vi från att politikerna också fattar beslut om de ökade resurser som krävs. Snart är det upp till bevis, säger Eva-Lis Sirén.

Skillnader mellan partier

Enkäten visar också på skillnader mellan de politiska partierna.

Folkpartister, miljöpartister och moderater vill ha höjda lärarlöner (89, 78 respektive 68 procent). Vänsterpartiets kandidater prioriterar att se över det fria skolvalet (82 procent), Socialdemokraterna att styra resurser till skolor som bäst behöver dem (73 procent), centerpartister och miljöpartister vill ha mer tid för lärarna att planera och genomföra undervisningen (86 procent i båda partierna), kristdemokrater ser helst satsningar på särskilt stöd (64 procent) medan Sverigedemokraterna prioriterar att förstatliga skolan (83 procent).

• Skapad 2014-08-26
Frågor & Svar