68 000 skrev under för nytt skolavtal

Våren 2018 startade uppropet för #skolavtal18 till Sveriges kommuner och landsting. 67 996 personer skrev under en namninsamling med krav på ett nytt skolavtal för lärare som är anställda av kommun, landsting eller av Sobona. I september 2018 tecknades ett avtal som gäller fram till 2021.

Det här innehåller Skolavtal18:

• Arbetsmiljö och arbetsbelastning

Insatser ska göras på varje enskild förskola och skola, med mål, analys och åtgärder, som sedan följs upp på arbetsplatsen, i kommunen och av centrala parter. Arbetsinnehållet ska synliggöras och det ska finnas balans i den enskilde medarbetarens uppdrag.

• Lönesättningen

Omotiverade löneskillnader ska bort och en bra löneutveckling ska inte kräva att lärare måste byta arbetsgivare. Lokala parter ska analysera lönestruktur och löneutveckling. Kompetens, kontinuitet och erfarenhet som bidrar till förbättrade elevresultat och verksamhetens mål sett över tid ska premieras.

• Turordningssystem för skolans värld

Turordningsregler vid uppsägning på grund av arbetsbrist ska utgå från skolan och dess unika förutsättningar: behörighetsregler, årlig tjänstefördelning och skollagen.

Åter till Verksamhetsberättelse 2018