5 mest lästa artiklarna från Lärarförbundet 2015

Lärarlöner, lärarbrist, krishantering och myter om lärares "sommarlov" stod i fokus när vi summerar vad våra följare i sociala medier mest ville läsa om under 2015.

Under 2015 har Lärarförbundet fortsatt på den inslagna vägen och lyft behovet av fler lärare, högre lärarlöner och minskad arbetsbelastning. Här är de artiklar som fick störst genomslag i sociala medier - viktig läsning som håller länge!

1. Myten om lärares "sommarlov" spräcktes

Ofta får man som lärare höra ”men du har ju i alla fall ett långt sommarlov”. De människor som fäller denna replik vet ofta inte hur arbetssituationen ser ut för lärare. Lärarförbundets artikel som reder ut denna myt gick rakt in i hjärtat på våra medlemmar och fick störst räckvidd av alla delade artiklar från Lärarförbundets Facebooksida.

Dags att slå hål på myterna om ”sommarlov”

2. Fortsatt brist på förskollärare oroade

70 procent av kommunerna har eller kommer att få förskollärarbrist. Vårt uttalande i DN om att bristen på förskollärare ökar arbetsbelastning, stress och administrationen så mycket att många förskollärare byter yrkesbana fick stor uppmärksamhet.

Förskollärare flyr yrket när lärarbristen ökar

3. Verktyg gav medlemmar bättre koll på sin lön

Visst vore det bra att veta din löneutveckling de senaste åren och vad andra i lärare i din yrkesgrupp tjänar? Det är en lätt match om du är medlem i Lärarförbundet. Under 2015 var det många som loggade in i "Min lön" och fick bättre koll.

Verktyget "Min lön" - ditt stöd när du pratar lön

4. Många delade lärarbristens konsekvenser

Om tio år kan Sverige sakna 65 000 lärare. Många delade vår artikel som sammanfattade orsaker och konsekvenser lärarbristen i åtta punkter. Med rätt politiska beslut går lärarbristen att hejda!

5. Krisstöd i fokus efter tragedin i Trollhättan

När tragedier och krissituationer uppstår i skolmiljö ställs lärare och skolledare inför situationer är svåra att förbereda sig för. Vi gav generella råd för samtal med barn och sammanfattning av fördjupande underlag från Skolverket. Dessa fick stort genomslag vid tragedin på Kronans skola i Trollhättan, då en elev, en elevassistent och en lärare dog.

Så kan du som är lärare stötta elever i en krissituation