5 klimatsmarta tips i din lärarvardag

Klimatfrågan är samhällets kanske viktigaste och mest angelägna fråga. Alla måste ta ansvar för omställningen till ett mer hållbart samhälle och att den omställningen håller högsta möjliga takt. Här är vad du som lärare kan göra för att börja engagera dig i klimatfrågan.

1. Pratar du klimat med klassen? Dela med dig!
    Delta i Lärarförbundets och Lärarnas Riksförbunds insamling av medlemmarnas erfarenheter och tips av klimatfrågan i klassrummet. Fundera över ditt bästa tips eller mest utmanande erfarenhet, filma eller ta ett foto av dig och dela din berättelse under #lärareförklimatet. Vi vet att förändring och påverkan börjar i skolan och att allt börjar med bra lärare. Läs mer om insamlingen #lärareförklimatet här!

2. Hur påverkar du miljön? Testa dig själv i Lärarförbundets webbkurs!
    I Lärarförbundets webbkurs Vär(l)degrunden får du möjlighet att fördjupa dig i olika värdegrundsfrågor och hållbar utveckling är en av dem. Du får en snabbgenomgång av vilka dimensioner som ingår i begreppet, vad en Fair Union är och kan testa hur många jordklot som går åt om alla skulle leva sitt liv som nu.

3. Inspireras av lektionsmaterial om de globala målen
    UNDP och Universitets- och högskolerådet (UHR) har tagit fram övningar med fokus på de Globala målen och hållbar utveckling i skolan. Det finns övningar för förskolan, grundskolan och gymnasiet. Det går att sortera på både målgrupp och tidsåtgång. In och botanisera bland övningarna!

4. Tidningen Grundskolans tips om hur klimatoro omvandlas till handling.
    ”Eleverna får också följa en matvaras väg från producent till konsument över halva jordklotet på samhällskunskapen. Och på kemin väntar ett nytt projekt kring kolhydraternas uppbyggnad och betydelse för kropp, knopp och klimat…”.

5. Läs mer om ämnesöverskridande hållbarhetsprojekt och inspireras! I Tidningen Grundskolan berättas det om hur man vänder oro till engagemang genom möte mellan elev och politik, och om femteklassarna från Kollaskolan i Kungsbacka som besöker ekodukten.

6. Låt klimatet vara en del av en lunchsamtalet
    Klimatfrågan engagerar och kan leda till insikter om hur vi kan arbeta tillsammans. Prata om det här vid lunchsamtalen och dela därefter med er. Ta tillfället i akt och använd den gemensamma insamlingen av medlemmars erfarenhet och tips under #lärareförklimatet för att lyfta klimatfrågan på arbetsplatsen.