Grattis Jacob Möllstam - årets Trevor Dolan-stipendiat

Här är vinnaren av Trevor Dolan-stipendiet Jacob Möllstam tillsammans med Anne-Marie Körling och Lisa Rönnbäck från Trevor Dolan Foundation.

Jacob Möllstam är mest punk i skolvärlden 2015. Det står klart sedan han på SETT2015 fick Trevor Dolan-stipendiet. - Det är roligt att andra ser mig som den lärare jag alltid velat bli, säger han om utmärkelsen.

Årets vinnare av Trevor Dolan-stipendiet är Jacob Möllstam, lärare i matte/NO på Jonsereds skola i Partille kommun samt praktiskt och pedagogiskt ansvarig för vår en-till-en-satsning sedan 2009.

- Jag är jätteglad att få det här stipendiet och dessutom att få dela nomineringen med Jonas och Martina, säger Jacob Möllstam, precis efter att han tilldelats stipendiet på SETT2015.

Kriterier för att få priset

Att vara punk i skolvärlden är bara ett av flera kriterier för att få Trevor Dolan-stipendiet. Det instiftades förra året för att hylla skolforskaren Trevor Dolans minne. Han var en stark röst i utbildningsvärlden när han avled 2013. För att hans röst inte ska tystna delas stipendiet på 10 000 kronor ut varje år till en lärare, förskollärare, fritidspedagog eller skolledare (rektor eller förskolechef) som bland annat har modet att ta ställning för varje elev eller barn och som har en orubbad övertygelse om varje elevs förmåga att lära sig.

Vad ska Jacob göra för pengarna?

- Det enda jag vet är att jag ska använda en del av pengarna till välgörenhet, något som är kopplat till utbildning. Men vad, det får jag ta reda på, säger Jacob Möllstam.

Läs gärna mer om Jacob och hans jobb på hans blogg killfroken.se

2015 års finalister

De två andra nominerade lärarna var: Martina Lundström och Jonas Monsén.

Martina Lundström

Att låta barnen vara de som står bakom exempelvis kameran ger oss deras blick på sin omgivning på ett annat sätt än när det är vi vuxna som dokumenterar barnet i sin miljö. På så vis blir de digitala verktygen även ett stöd för oss pedagoger när vi ska försöka tolka barnens egna perspektiv, och skapa en pedagogik som talar med barnets röst."

Citat hämtat ur boken Mediepedagogik på barnens villkor där Martina är medförfattare.

Martina Lundström är leg förskollärare, pedagogista, föreläsare och utbildningskonsult och har tidigare arbetat i förskollärarutbildningen vid Luleå tekniska universitet. Hon brinner för att skapa en förskola i utveckling med barnens perspektiv som utgångspunkt. Du kan läsa mer om Martina på hennes blogg martinasmotesplats.blogspot.se.

Jonas Monsén

Genom att skapa begriplighet kring lärprocessen för eleverna skapas goda förutsättningar för att de ska lyckas. Med hjälp av tillit och struktur ges eleverna ansvar i att skapa sina egna vägar till kunskap. För att lyckas måste eleverna ges frihet och lärarna måste använda läroplanen till sin fördel. Genom att utgå från elevernas funktionsförmåga och att låta dem själva ta ansvar för sina åtagande ökas möjligheten till att lyckas med sin lärprocess. Genom att eleverna får ett ökat självledarskap ökas möjligheterna inkludering.

Jonas Monsén är utvecklingsledare och speciallärare på Fryshusets gymnasiesärskola.