VIKTIG INFORMATION OM FAKTUROR
Månadsfakturor och påminnelser har på grund av tekniska problem inte gått i väg i tid. Vi ber om ursäkt för det som hänt och gör allt vi kan för att rätta till felen.
Du behöver inte höra av dig till oss. Fakturan skickas så snart det är möjligt och förseningen kommer inte påverka ditt medlemskap eller din försäkring. Läs mer →

Kollektivavtal med Arbetsgivarverket för statligt anställda lärare

Det statliga avtalsområdet berör drygt 2000 av Lärarförbundets medlemmar på det statliga området.

Avtalsrörelse 2020

Den 30 september 2020 skulle de gällande kollektivavtalen med Arbetsgivarverket för statligt anställda medlemmar löpa ut, Parterna inom det statliga avtalsområdet kommit överens om att förlänga avtalen fram till och med 30 november och kollektivavtalsförhandlingar skjuts upp till i höst.

Vilka konsekvenser får det här för medlemmarna?

Lönerevisionen kan bli fördröjd som normalt skulle ha skett 1 oktober. Det är i för sig inte onormal att löneprocessen blir fördröjd under avtalsrörelsen.

Lönerevisionen 2020
Tänk till att börja med på att löneprocessen pågår under hela året. På en del håll dyker det upp frågor om lönerevision för 2020, till exempel arbetsgivare som vill starta igång den lokala löneprocessen. Om din arbetsgivare kontaktar dig och vill starta igång den lokala löneprocessen är vår sammanfattade rekommendation följande:

• Finns det ett lokalt samverkansorgan OFR/S på arbetsplatsen, etablera kontakt med kontaktpersonen
  • Lönesamtal/lönesättande samtal bör inte hållas innan ett centralt avtal om lönerevision finns
  • Att däremot prata om omvärldsanalys, ekonomiska förutsättningar, lönestruktur, samt att hålla resultatsamtal är fullt acceptabelt.

Vad gör Lärarförbundet?

Lärarförbundet ingår i förhandlingsorganisationen OFRs,p,o som är en av de tre centrala parter (de övriga Seko och SACO-S) som förhandlar med arbetsgivarverket. Arbetsgivarverket företräder statliga myndigheter, affärsverk och frivilliga medlemmar.

Inom Lärarförbundet har vi en avtalsdelegation utsedd av förbundsstyrelsen. Delegationsarbetet pågår för fullt för att ta fram Lärarförbundets bidrag till yrkande inför ett nytt avtal.

Då kan du kontakta Lärarförbundet kontakt på 0770-33 03 03 eller via vårt webbformulär.

Kommentarer:

Mikael