Senast uppdaterad

2021-04-20

Information till dig som jobbar inom privat, ideell eller statlig verksamhet

​Lärarförbundet finns där våra medlemmar finns. Vi arbetar alltid för att du som medlem ska få de bästa förutsättningarna i ditt arbetsliv och bästa möjliga påverkansmöjligheter på alla nivåer. Därför skapade vi från 1 juli 2020 en ny organisation för dig som jobbar inom privat, ideell eller statlig verksamhet, och inte redan tillhör en riks- eller samrådsavdelning.

Så vet du om du tillhör en avdelning eller Riksorganisationen

Om du är osäker på om du tillhör en lokalavdelning, en riks- eller samrådsavdelning eller om du tillhör den fristående riksorganisationen, ger vi dig här lite hjälp att bena ut vad du tillhör och vart du ska vända dig:

Svaren på de vanligaste frågorna

• Vad betyder friståendeorganisationen för mig som medlem?
  • Vem kontaktar jag om jag behöver hjälp?

Information till medlemmar, ombud och klubbar

INSPIRATION: Så bildade vi klubb

Tankarna på att bilda klubb har funnits länge bland medlemmar och ombud på de sex Grillska gymnasierna runt om i Mälardalen. Men det var inte förrän i början av 2021 som tiden var mogen.

- Vi har bara fått positiva reaktioner på beslutet att starta klubb, berättar ordförande Therese Dahlkvist, lärare i engelska och svenska som andraspråk på Grillska Gymnasiet i Eskilstuna som i början av juni hade över 50 medlemmar på sex skolor i Eskilstuna, Uppsala, Örebro, Västerås, Stockholm och Sundbyberg.

NYHET: Utbildningar hösten 2021

Vi erbjuder ett antal olika utbildningar för dig som är nyfiken på att bli ombud, för dig som är ny som ombud och för dig som vill ha ombudsutbildning på engelska. Läs mer och anmäl dig

Arbetsplatsdialog: Nya möjligheter

I nya organisationen lyfter vi fram vikten av att ha ombud och möjligheten att till exempel bilda en klubb på arbetsplatsen. Hur vill ni ha det? Det hoppas vi att du och kollegorna vill prata om. I 3 enkla steg får ni koll på förändringen och kan kicka igång diskussionerna.

Facebookgrupp för fristående

Passa på att diskutera, dela kunskaper och erfarenheter och peppa kollegor inom fristående. Gå med i vår facebookgrupp för fristående. Länk till gruppen på facebook