Temasida 1340x542
Senast uppdaterad

2017-10-03

Världslärardagen - World Teachers’ Day 2017

Fira Världslärardagen den 5 oktober! Varje år uppmärksammar Lärarförbundet Världslärardagen tillsammans med lärarorganisationer över hela världen.

Lärarförbundets ordförande Johanna Jaara Åstrand.

Världslärardagen är en dag att hylla alla lärare för det viktiga arbete vi utför varje dag jorden runt - för varje barn och elev. Vi lärare väcker nyfikenhet till kunskap och ger barnen och eleverna verktyg så att de ska kunna bygga sin framtid.

Att vara lärare och att vara med i Lärarförbundet är att vara del av något större. En del av medlemsavgiften går till att samarbeta med lärarorganisationer internationellt och göra skillnad för lärare runt om i världen. Arbetet för allas rätt till utbildning av god kvalitet stannar inte vid Sveriges gränser, för att vi ska lyckas krävs att vi är många som engagerar oss. Vill du vara med och göra skillnad - bli medlem idag!

Världslärardagen är en dag att uppmärksamma att lärares rättigheter ständigt sätts på prov. I Turkiet har lärare blivit fråntagna sin lärarlegitimation och flera tusen har mist sina jobb. I Ecuador har regeringen upplöst lärarnas fackliga organisation. Att tillhöra ett fackförbund är inte en självklarhet, därför måste vi på Världslärardagen göra våra röster hörda för att lyfta lärares behov av bättre status och villkor.

Så kan du uppmärksamma Världslärardagen

Flera av Lärarförbundets avdelningar arrangerar aktiviteter för att uppmärksamma denna viktiga dag, några exempel:

Lärarförbundet Botkyrka om kommer att ha en medlemskväll med en inspirationsföreläsning från Svenska Afghanistankommittén. Ovanåker firar med en föreläsning om hjärnans möjligheter. Båstad bjuder medlemmarna på bio och ser filmen "Läxan".

Kontakta gärna din avdelning eller din chef hur dagen uppmärksammas där du arbetar.

Läs mer om vårt medlemsengagemang här.

Sprid bilden av världens viktigaste yrke

Hjälp oss att sprida bilden av världens viktigaste yrke under Världslärardagen. Vi lärare är alla olika, men vi arbetar för samma sak och är alla i behov av att höja yrkets status för att få bättre villkor. Dela gärna våra citatbilder i dina sociala kanaler, Twitter, Facebook eller Instagram och använd taggen: #viärlärare, #världslärardagen och #eduint.

Wtdinstagram

Instagrambild om Världslärardagen

14231424 10154584288322871 2770348419439449531 o

14231260 10154584288437871 7644688210154944941 o

Colombia

Filippinerna

Uppmärksamma lärares status och villkor

Var med och uppmärksamma behovet av bättre villkor och fler lärare. Det saknas idag 2,7 miljoner grundskollärare världen över för att uppfylla FN:s mål, och siffran tros stiga till 10,9 miljoner till år 2020.. I Sverige beräknas bristen vara 60 000 lärare redan 2019.

För att få fler att bli lärare måste statusen öka och villkoren förbättras och det är dags att världens ledare lever upp till det. Därför sätter vi i år på Världslärardagen, 2017, fokus att möta lärarbristen.

Vi är lärare och vi behöver bättre villkor – runt om i världen och på varje förskola och skola i Sverige. Hjälp oss att sprida budskapet genom taggen: #viärlärare och har du tecken över lägg till #världslärardagen och #eduint

En stark lärarprofession främjar utvecklingen

Vilka förutsättningarna behövs för att vara lärare och bidra till utbildning med kvalitet?

För att besvara den frågan undertecknade ILO och UNESCO den 5 oktober 1966 ”Recommendation concerning the Status of Teachers”. Redan då uppmärksammade de två FN-organisationerna att en stark lärarprofession är en viktig faktor för utvecklingen i världens länder och för fredsarbetet. Detta är även tydligt i de nya målen i Agenda 2030 där utbildning har ett eget mål.

Mer än 50 år senare kan vi konstatera att många av de gemensamma utmaningarna för lärare i världen är fortfarande aktuella; lärarutbildningen, bristen på utbildade lärare, arbetsvillkor, lärares inflytande och löneutveckling. Var tredje år görs en uppföljning av rekommendationen, senaste rapporten gjordes 2015. Detta gemensamma arbete fortsätter inom vår världsorganisation Education International.

It all starts with a good teacher!

"Höj lärarlönerna och sänk arbetsbelastningen"

För oss i Lärarförbundet är lösningen enkel. För att behålla de lärare vi har och locka nya till yrket måste lönerna upp och arbetsbelastningen ner. I Sverige och i världen. Förbundsordförande Johanna Jaara Åstrand berättar om betydelsen av Världslärardagen, hur villkoren måste förbättras för att öka läraryrkets status.

Världslärardagen har firats sedan 1994

World Teachers’ Day instiftades 1994 av FN-organet UNESCO och firas varje år av medlemsorganisationerna i Education International. Lärarförbundet och lärarorganisationer världen runt uppmärksammar lärarna och deras viktiga roll för att alla barn och ungdomar ska få den utbildning de har rätt till. På Education Internationals webbplats om världslärardagen, worldteachersday.org, kan du läsa mer om hur dagen firas över hela världen.