Lara 1772 2 varldslarardagen webb 1340x542 190830

Världslärardagen 5 oktober: "Vi framtidssäkrar världen"

Fira Världslärardagen - World Teachers’ Day - den 5 oktober! Denna dag uppmärksammar vi varje år tillsammans med lärarorganisationer över hela världen. Årets svenska tema är "Allt börjar med bra lärare - vi framtidssäkrar världen". För det är i skolan som vår framtid finns.

Den 5 oktober firar vi Världslärardagen. En dag att hylla alla oss lärare för det viktiga arbete vi dagligen gör över hela världen – för varje barn och elev som framtida samhällsbyggare. Men det är också en dag att lyfta lärares situation i världen och hur olika den kan se ut från land till land.

Vi framtidssäkrar världen och det är vi stolta över! Med det vill vi trycka på vikten av rätt förutsättningar att jobba ihop – för såväl erfaren som ny lärare. Nya lärare behöver få möjligheter att landa i yrket på bästa möjliga sätt genom att möta erfarna kollegor i vardagen. Tillsammans behöver vi rätt förutsättningar för att vara bra lärare.

Låt oss fira men också höja våra röster. Gemensamt – lokalt, nationellt och globalt - kan vi sätta press på våra regeringar och det internationella samfundet för att ge oss lärare möjlighet att bygga hållbara och demokratiska samhällen.

Den 5 oktober infaller på en lördag i år. Men det hindrar givetvis inte oss. Välj en annan dag runt den 5 oktober att fira på - det viktigaste är att vi firar!

Lärare - är att vara del av något större!

På Världslärardagen uppmärksammar vi i Lärarförbundet att lärares rättigheter ständigt sätts på prov. Att tillhöra ett fackförbund är inte en självklarhet, därför måste vi på Världslärardagen göra våra röster hörda för att lyfta lärares behov av bättre villkor och status.

Att vara lärare och att vara med i Lärarförbundet är att vara del av något större. En del av din medlemsavgift (1,5 procent) går till att möjliggöra medlemsengagemang och samarbete med lärarorganisationer internationellt för att göra skillnad för lärare runtom i världen.

Arbetet för allas rätt till utbildning av hög kvalitet stannar inte vid Sveriges gränser - för att vi ska lyckas krävs att vi är många som engagerar oss. Vill du vara med och göra skillnad - bli medlem idag!

Så kan du uppmärksamma Världslärardagen

Var med och fira!

Ställ till med ett ordentligt kalas på arbetsplatsen. Fira tillsammans att vi lärare framtidssäkrar världen.

Diskutera lösningar

För att erfarenhetsutbytet mellan ny och erfaren lärare ska bli verklighet behöver det finnas tid och förutsättningar. Hur ska de komma på plats? Diskutera på er arbetsplats och med er skolledare. Använd gärna Lärarförbundets arbetsplatsdialog som samtalsstöd.

Synliggör

Sätt upp affischer och dela ut flyers med budskap bland kollegor. Material hittar ni nedan.

Sociala medier

Uppmärksamma dagen i era sociala medier-flöden. Märk med följande hashtaggar: #alltbörjarmedbralärare #världslärardagen #framtidssäkravärlden

Väck opinion!

Att opinionsbilda är att sätta ljus på frågor som påverkar vårt dagliga arbete. Uppmärksamma Världslärardagen genom att skriva en debattartikel till din lokaltidning. Du kan även opinionsbilda på andra sätt - inspiration hittar du i Lärarförbundets opinionsverktyg.

Så här gjorde Lärarförbundet Kungsbacka.

Beställ eller ladda ner material

Allt börjar med bra lärare - på ditt språk

Inför Världslärardagen samlar vi in hur man säger "allt börjar med bra lärare" på olika språk. Skicka in till eva.elmstedt-frisk@lararforbundet.se

Allt börjar med bra lärare

Engelska: it all starts with good teachers

Franska: tout commence par de bons enseignants

Spanska: todo comienza con buenas maestras

Tyska: alles beginnt mit guten Lehrern

Arabiska: كل شيء يبدأ مع المعلمين الجيّدين - kl shay' yabda mae almuealimin aljydyn

Mandarin: 为人成事,始于良师 - Wéirén chéngshì, shǐ yú liáng shī

Swahili: yote yanaanza na walimu wazuri

Hindi: अच्छी शुरुआत अच्छेशिक्षकों से - achchi Shuruat Achche Shikshakon se

Ryska: Всё начинается с хороших учителей - Vso nachinayetsya s khoroshikh uchiteley

Portugisiska: tudo começa com boas professoras

Bosniska: sve pocinje sa dobrim uciteljem

Romani chib: sa lela te ovel šukar sikavnencar (učitelencar)

Persiska: همه چیز با معلم های خوب شروع می‌شود - akyerekyerefo ena afri ade pa biara ase

Jiddisch: alts heibt on mit gute lerers

Samiska (nordsamiska): gáitin alga go lea čeahpes oahpaheaddj

Norska: alt starter med gode lærere

Danska: det hele starter med gode lærere

Finska: hyvä opettaja on kaiken alku

Isländska: allt hefst með góðum kennara

Nederländska: het begint allemaal met goede leerkrachten

Turkiska: hersey iyi bir ögretmenle basliyo

Filipino: Nagsisimula ang lahat sa mabuting mga guro.

Ilokano: Agrugi amin amin iti nalaing ken natulnog nga maestra ken maestro.

Pangasinan: On gapon amin ed maong ya manadbangat.

Kapampangan: Mag umpisa ngan iyan keng byasang talaturo.

Lubuagan: Manlugi si bibyo on mansuysuyo.

Ilonggo: Tanan nagasugod sa isa ka maayo nga manunudlo.

Chavakana: La principiar na un buen maestra y maestro.

Chichewa: Zimayamba ndi aphunzitsi abwino

Hälsningar från kollegor i andra lärarorganisationer:

72462981 2582532241805119 1689015332468948992 o

Framtiden börjar i skolan – därför firas Världslärardagen

World Teachers’ Day instiftades 1994 av FN-organet UNESCO och firas varje år av medlemsorganisationerna i Education International. Lärarförbundet och lärarorganisationer världen över uppmärksammar lärarna och deras viktiga roll för att alla barn och ungdomar ska få den utbildning de har rätt till.

Utbildning är avgörande för att skapa långsiktigt hållbara samhällen där demokrati och jämställdhet råder. Vi lärare gör verkligen skillnad varje dag! Så låt lärare vara lärare!.

Låt Världslärardagen den 5 oktober bli starten då vi följer upp satsningar som utlovats under valrörelsen för att förbättra lärares situation.

Rätten till utbildning är en viktig del av agenda 2030. Det fjärde målet handlar om rätten till utbildning och syftar till att säkerställa en inkluderande och jämlik utbildning av god kvalitet samt främja möjligheter till ett livslångt lärande för alla.

Målet i sig är uppdelat i delmål som till exempel handlar om att alla barn ska ha tillgång till förskola som är förberedande för skolan. Ett annat av delmålen är att alla ska få en gratis, likvärdig utbildning av god kvalitet.

Andra delmål handlar om tillgång till yrkesutbildningar och högskola samt att alla barn och ungdomar ska lära sig att läsa och räkna. Det finns även delmål som syftar till att alla som går i skolan ska lära sig om hållbar utveckling vilket inkluderar ämnen som jämställdhet, mänskliga rättigheter, hållbar livsstil, icke-våld och mångfald.

FN:s allmänna förklaring om de mänskliga rättigheterna

På Värdslärardagen firas även att FN:s allmänna förklaring om de mänskliga rättigheterna antogs 1948, där utbildning räknas som en grundläggande rättighet. Detta dokument ligger också till grund för skolans läroplaner och Lärarförbundet värdegrund.

Vill du läsa mer om och diskutera hur vi kan arbeta med mänskliga rättigheter i skolan och på arbetsplatsen kan du använda vår nya studiecirkel Vär(l)degrunden för medlemmar och blivande medlemmar.

Så arbetar Lärarförbundet internationellt

Berättelser från omvärlden

En viktig del av Världslärardagen är givetvis att berätta mer om hur lärares situation ser ut runt om i världen. Läs mer om lärare och elevers situation i Afghanistan här: https://sak.se/tags/skolor-i-skottlinjen