​Framtiden börjar i skolan - Världslärardagen 2022

På Världslärardagen den 5 oktober firar vi alla oss lärare – både i Sverige och i världen. I år är uppmärksammar vi särskilt skolans och lärarnas betydelse för demokratin.

Utbildning är avgörande för att skapa långsiktigt hållbara samhällen där demokrati och jämställdhet råder. Lärare gör skillnad varje dag!

Världslärardagen den 5 oktober är en dag för att hylla kollegor i Sverige och världen. Passa på att uppmärksamma lärarnas viktiga roll för att alla barn och ungdomar ska få den utbildning de har rätt till.

World Teachers’ Day instiftades 1994 av FN-organet Unesco. Varje år den 5 oktober uppmärksammas dagen av Lärarförbundet, Lärarnas Riksförbund och andra medlemsorganisationer i Education International.

Så kan du och dina kollegor fira Världslärardagen

Prata med ditt ombud om vad ni kan göra på just din arbetsplats. Här är några tips på hur ni kan fira:

• Berätta för barnen/eleverna om att vi firar Världslärardagen. Använd till exempel UNDP:s utbildningsmaterial om FN:s Globala mål för att jobba kring frågor kring skola och demokrati.
  • Fira med en fika på arbetsplatsen och prata om aktuella frågor, lokalt och globalt.
  • Dela våra flyers, affischer på skolan och våra delningsbilder i sociala medier.
  • Prata ihop er med ombud eller avdelning om att skriva en insändare eller debattartikel i er lokala tidning. Vi har skrivit ett förslag till en text som ni kan utgå ifrån om ni vill.
  • Delta i vår inspirationskväll med Haldis Holst, biträdande generalsekreterare i Education International. Föreläsningen hålls den 4/10, dagen innan Världslärardagen. Tillsammans kan ni sedan diskutera och reflektera över det hon pratade om.

Fota gärna hur ni firar och dela under hashtagen #världslärardagen i sociala medier.

Inspirationsföreläsning med Haldis Holst

Inspirationsföreläsning, med Haldis Holst, online och på plats i Lärarnas hus i Stockholm, , 4 oktober kl 18.30-20.00.

Lärarförbundet och Lärarnas Riksförbund bjuder in till en inspirationskväll med anledning av Världslärardagen där du möter Haldis Holst som är biträdande generalsekreterare i Education International.

Föreläsningen är öppen för medlemmar i Lärarförbundet, Lärarnas Riksförbund, Sveriges Skolledarförbund och även för dem som ännu inte är medlemmar. Så varför inte samlas och titta tillsammans med kollegerna?

Läs mer och anmäl dig till inspirationskväll med Haldis Holst 4 oktober.

Material för att fira Världslärardagen

Vi har tagit fram affischer, flyers och delningsbilder för sociala medier. Ladda gärna ned dem och sprid på arbetsplatsen och i sociala medier.

Ladda ned affisch A3

Ladda ned affisch A4

Ladda ned flyer A5

Ladda ned delningsbild sociala medier - Haldis Holst

Ladda ned delningsbild sociala medier - Världslärardagen

Bjud på fika

Samla kollegorna på en fika, försök få tid för ett avspänt möte där ni tillsammans kan prata om de viktiga frågorna kring skola och demokrati. Ibland kan arbetsgivaren bjuda på något gott till fikat. Ibland finns det möjlighet att få en fikacheck från avdelningen eller Riksorganisationen. Prata med ditt ombud vad ni har för möjligheter att få till en trevlig stämning.

Lärarförbundets internationella arbete

Deklarationen för en stark demokrati

Lärarförbundet har undertecknat Deklaration för en stark demokrati. Syftet med deklarationen är att samla och engagera krafter som stödjer demokratin som styrelseskick, och uppmuntra fler att ta tydlig ställning och arbeta för att stärka demokratin. Så kommer vi att leva upp till deklarationen.

Gå med idag
– 6 månader gratis!