Temasida v rldegrunden anv nd ny
Senast uppdaterad

2018-04-12

Välkommen till Vär(l)degrunden!

Nu lanserar Lärarförbundet en ny studiecirkel om värdegrundsfrågor med globalt perspektiv.

Vär(l)degrunden är en utbildning för alla lärare. Den har hämtat mycket inspiration från de tidigare kurserna Lärarförbundet Global och MOD (Mångfald och dialog). Studiecirkeln ska ses som en inspiration till samtal om, och engagemang kring, värdegrundsfrågor. Materialet är tänkt att användas på arbetsplatser, i avdelningar, i nätverk med mera.

Studiecirkelns teman:

• Lärare i en global värld
  • Mänskliga rättigheter
  • Världen i klassrummet
  • Hållbar utveckling
  • Rasism och främlingsfientlighet
  • Utbildning för alla – Agenda 2030
  • Diskriminering och likabehandling

Ni väljer själv vilka teman ni vill fördjupa er i.

Cirkeln består av tre delar. Varje tema inleds med ett inspirationsavsnitt på webben som sedan följs upp av en fysisk träff. Vill man sedan fördjupa sig mer i något avsnitt hittar man mer inspirationsmaterial på en samlingssida på webben. Även de som inte är medlemmar kan gå in och använda inspirationsdelarna på webben och delta i studiecirkeln. För att kunna skriva ut handledningen eller ta del av fördjupningsmaterialet måste du däremot vara medlem och inloggad.

OBS! Fördjupningsdelen är under uppbyggnad. Har du förslag på innehåll till fördjupningsdelen? Mejla eva.elmstedt-frisk@lararforbundet.se

För att genomföra studiecirkeln behövs en studiecirkelledare som tar på sig att ordna med det praktiska innan träffarna samt hålla en struktur under träffarna. Den personen behöver inte ha någon speciell kunskap inom de olika teman som lyfts.

Förhoppningen är att studiecirkeln ska leda till ett fortsatt engagemang i några av de frågor som ni samtalar kring.