Senast uppdaterad

2022-06-14

Valeftersnack – vad var det som hände?

Det var en hård kamp, men vem var de stora vinnarna i höstens val? Kom och träffa två av Sveriges mest erfarna politiska journalister som ska analysera både politiker och valresultat, onsdag den 28 september.

Valupptakten är alltid intensiv och slutspurten likaså. Men vad var det som hände på valdagen den 11 september – varför blev det som det blev? Ta chansen och anmäl dig till vår inspirationskväll och delta när två av Sveriges mest kända politiska journalister; Margit Silberstein och Torbjörn Nilsson analyserar valet ur olika vinklar.

Margit Silberstein har i mer än 30 år arbetat som politisk kommentator på bland annat på Sveriges Radio och Sveriges Television, där hon de senaste nio åren var Aktuellts inrikespolitiska kommentator. Hon har även arbetat på Svenska Dagbladet och Göteborgsposten samt medverkat otaliga gånger i politiska debatter runt om i Sverige.

Torbjörn Nilsson skriver sedan 20 år tillbaka om svensk politik, idag på Svenska Dagbladet, och tidigare på Fokus, Östgöta Correspondenten och Expressen. Han har varit programsekreterare i Publicistklubben och ledamot i vetenskapliga rådet vid Institutionen för Samtidshistoria vid Södertörns högskola. Är författare till den politiska reportageboken ”De omänskliga” och ensam om att två gånger, 2006 och 2012, fått utmärkelsen ”Årets journalist”.

Kampen om väljarna

Margit och Torbjörn bjuder in till ett samtal om de svenska riksdagspartierna och konkurrensen om väljarna och makten. De kommer bland annat att titta på utfallet av riksdagsvalet och vilka politiska frågor var det som avgjorde riksdagsvalet? Vilka partier och politiker utmärkte sig? Hur kommer den politiska agendan att se ut framöver? De kommer bjuda på en fördjupad förståelse av det hela genom värdefulla historiska tillbakablickar och jämförelser.

Anmäl dig!

Den här föreläsningen erbjuds i två versioner. Delta digitalt eller på plats i Essinge Konferenscenter.

Datum: onsdag den 28 september
Tid: 18.30-20.00 inklusive frågestund