Namnlo s design  14
Senast uppdaterad

2018-11-08

Sveriges bästa skolkommun 2018

Varje år presenterar Lärarförbundet Sveriges bästa skolkommun för att sätta fokus på kommunernas viktiga roll som huvudmän för skolan. Utifrån 13 kriterier tittar vi på landets 290 kommuner och mäter hur mycket din kommun satsar på förskola, fritidshem, grundskola och gymnasieskola.

Så satsar din kommun på skolan

Vilken kommun har de bästa skolorna i Sverige? Vilka ger lärarna, eleverna och skolledarna bäst förutsättningar? Med Lärarförbundets rankning Bästa skolkommun, som är den största i sitt slag, får du en överblick. Vi rankar inte enskilda skolor eller dig som lärare, istället tittar vi på hur din kommun har satsat på skolfrågor utifrån 13 olika kriterier. Oavsett kommunens placering i undersökningen har du rätt att kräva bra villkor och förbättringar för att kunna göra ett bra jobb, det jobbar vi i Lärarförbundet för året om. Allt börjar med bra lärare - tillsammans!

Här hittar du årets rankning.

Långsiktigt skolutvecklingsarbete - ger topplacering

I år är det kommunen Orust som hamnar på andra plats för andra året i rad. Vadstena är ny på tredje plats och Sveriges bästa skolkommun 2018 är Vellinge kommun i Skåne län. Det är med hjälp av ett långsiktigt skolutvecklingsarbete med lärares förutsättningar i fokus, som dessa kommuner har lyckats klättra och behålla sin placering i rankingen. Därför vill vi i år starta ett upprop för att uppmana landets huvudmän att renodla läraruppdraget parallellt med att vi uppmärksammar attraktiva lärararbetsgivare.

Läs mer om årets Bästa skolkommun

d024681

Johanna Jaara Åstrand, ordförande Lärarförbundet

Det finns inga genvägar till bra skolresultat. Att försäkra sig om att lärare har rätt förutsättningar i mötet med varje barn och elev måste vara högsta prioritet för alla kommuner.

Skriv på för att renodla läraruppdraget nu!

Bästa skolkommun är inte bara ett verktyg för att visa hur mycket landets 290 kommuner väljer att satsa på skolan - det är också ett verktyg för att synliggöra var det behövs göras förändringar. Vi vet att lärare varje dag gör uppgifter som inte tillhör kärnuppdraget som att rensa kattbajs, fixa vikarie och kopiera. Var med och berätta vad som skulle kunna rensas bort i din arbetsvardag – i skolan, förskolan eller fritidshemmet. Tillsammans ska vi synliggöra det som lärare gör men inte borde göra. Det är dags att renodla läraruppdraget!

Skriv under och gör skillnad!