Senast uppdaterad

2022-06-10

Sociala problem kräver sociala lösningar

Blir du ledsen om jag dör? Det är titeln på ungdomsledaren Nicolas Lunabbas debutroman. Tisdag den 13 september föreläser han exklusivt för dig som är medlem.

”Blir du ledsen om jag dör?” är berättelsen om en ung man som tar sig an ett barn som riskerar att dras in i kriminalitet, i ett område där unga människor dör. Det är också berättelsen om familj: den första familjen, som formar förutsättningarna för ens liv, och den andra, den man själv väljer.

Det är berättelsen om människor, deras möten, och vikten av den enorma kraften i att bli sedd. Om Sverige – ett land där unga människor dör, där samhällsväven trasas sönder, men där det även finns värme, fantastiska eldsjälar och hopp.

Nu får du som är medlem chansen att lyssna till Nicolas Lunabbas föreläsning som kommer behandla några av de stora politiska frågorna – ojämlikhet, fattigdom, och metoder för hur vi skapar mer hållbara samhällen.

Fokus på barn och unga

Nicolas Lunabba är ungdomsledare och debattör. När den tidigare basketspelaren och tränaren såg att barnen kom hungriga och ibland utan skor på fötterna till basketträningarna efter skolan, behövde något göras. I dag är han verksamhetsansvarig för organisationen "Helamalmö" som arbetar med att skapa bättre levnadsförhållanden för barn och unga i utsatta områden, och de har cirka 250 medarbetare.

Nicolas sommarprat i SR P1 Sommar 2021 blev ett hyllat och uppmärksammat program för sitt mänskliggörande av unga som hamnar i våldsspiraler. Nicolas har fått flera priser för sitt engagemang, såsom "Svenska Martin Luther King-priset" och "IM-priset till Britta Holmströms minne".

Se föreläsningen i efterhand

Du som är medlem kan se föreläsningen i efterhand. Logga in med BankID och filmen finns tillgänglig i 30 dagar efter att vi publicerat den.

Mer inspiration