Skolledareny
Senast uppdaterad

2020-04-21

Skolledare i coronakrisen

Inget är sig likt i corona-krisens skolvärld. Skolledare kämpar för att upprätthålla undervisning och arbetsmiljö, samtidigt som lärare och elever är sjuka och oroliga. Här berättar ett antal av våra skolledare om vilka utmaningar och glädjeämnen de möter i sitt dagliga arbete.

Jeanette Kennerfalk : Utsattheten ökar i coronakrisen - då blir förskolan extra viktig

2020-05-12 Jeanette Kennerfalk är rektor inom förskolan i Kalmar kommun. Hon berättar här om ett slags stabilitet i Coronakrisen, men också om oro för barn som är hemma.

Camilla Norberg: Samarbete är nyckeln till att alla ska orka

2020-04-21 "Alla har haft en sådan fin vilja att hjälpas åt mellan våra verksamheter. Det har varit samarbete när det är som bäst som vi kommer att utveckla även efter att Covid 19 släppt taget." Det säger Camilla Norberg rektor i förskolan i Hedemora.

Mostafa Geha: Vuxenutbildningens betydelse kommer att öka

2020-04-07 Sedan den 18 mars 2020 är det rekommenderat att alla vuxenutbildningar bedriver sin undervisning på distans. Skolorna har behövt ställa om i rekordfart, något som rektorn Mostafa Geha på vuxenutbildningen i Hedemora fått erfara.

Solveig Häggkvist: Skolledarnas fackliga arbete viktigare än någonsin

2020-04-06 "Det är klart att vi måste hjälpas åt i denna extraordinära situation. En sådan kris har ingen av oss varit med om så goda relationer och gott samarbete blir extra viktigt." Det berättar Solveig Häggkvist, ledamot och skyddsombud i Lärarförbundet Skolledares lokala styrelse i Umeå kommun.

Läs hela intervjun här

Carola Wedholm: Jag hoppas att vi inte får betala surt i framtiden

2020-03-30 "På Hoppetossas förskolor i Stockholm är just nu många barn lediga eller sjuka, men de flesta i personalen finns på plats." Det berättar Carola Wedholm, tf. rektor för två förskolor inom Hoppetossa AB.

Läs hela intervjun här

Henrik Carnhede: ​Vi vet ännu inte vilka utmaningar vi har framför oss

2020-03-30 "Lärare undervisar både i sal och på distans. Vi har fått anpassa vårt inre arbete efter detta." Här berättar Rektor Henrik Carnhede på Mellanvångsskolan om oro för framtiden, hårt arbete, men också om nytänkande och glädjeämnen.

Sarah Thorén: Massor händer samtidigt som mycket står still

2020-03-25 "Det är en konstig tid just nu, massor saker som händer samtidigt som mycket står still. Parallellt jobbar vi också med skolutveckling framåt för det kommer en tid efter coronakrisen." Det berättar Sarah Thorén, rektor på Frödingeskolan i Karlstad.

Ingegärd Salmose: Stor oro i särskolan

2020-03-24 "Det finns en stor oro bland både personal och vårdnadshavare. Många av eleverna förstår nog inte vad det innebär med Corona men kan nog ändå känna av en oro eftersom det inte är som vanligt, varken i skolan eller i hemmet." Det berättar Ingegärd Salmose är rektor på särskolan Bergsgårdsskolan och Eriksboskolan i Göteborg.

Läs hela intervjun här

Katarina Nyman och Ibrahim Alhakim: Vi ställde om undervisningen på mindre än 48 timmar

2020-03-20 "Det är så klart en ovanlig situation som ingen varit med om tidigare. På 48 timmar har vi helt ställt om till distansundervisning. Många av oss gör detta för första gången så vi har fått lägga allt annat åt sidan." Det berättar Katarina Nyman och Ibrahim Alhakim på Maja Beskow gymnasiet och Dragonskolans gymnasium.