Pensionerad larare
Senast uppdaterad

2017-02-24

Så får du som är lärare högre pension - fem bästa tipsen

Här är några steg som du som lärare kan ta för att skaffa dig koll på din framtida pension och för att få mer pengar att leva på när du har slutat arbeta.

Nu har de allra flesta fått det orange kuvertet med information om den allmänna pensionen. En betydande del av pensionen är inte med i sammanställningen. Om du är på en arbetsplats med kollektivavtal har du nämligen också en tjänstepension som Lärarförbundet förhandlat fram.

-Tjänstepensionen är den allra bästa förmånen i pengar räknat, säger Lärarförbundets pensionsexpert Fredrik Eklöf. Om du skulle betala de summorna själv varje månad handlar det om flera tusenlappar!

Fredrik Eklöf menar att det tvärtemot vad många tror är enkelt att skaffa sig överblick över den samlade pensionen och att det finns några steg var och en kan ta som kan höja pensionen:

Var på en arbetsplats med tjänstepension

Pensionstips1 ny

Om det finns kollektivavtal kan du räkna med att arbetsgivaren betalar in pengar till din tjänstepension.

Dela bilden

Om din arbetsgivare istället ska kompensera dig med högre lön krävs det mycket pengar. Det är inte orimligt att du själv skulle behöva spara 2000-8000 kr per månad för att kompensera för utebliven tjänstepension.

Kolla avgifterna!

Fråga alltid hur stora avgifter du betalar på ditt pensionssparande – och hur mycket eventuella råd kostar. Några tiondels procent i avgift låter inte så mycket, men kan motsvara hundratusentals kronor när det är dags att gå i pension. På pensionsmyndigheten.se kan du räkna på hur avgifterna påverkar din pension.

Efterlevandeskydd eller inte?

Pensionstips3 fb

Se över vilken ersättning din familj får om du går bort.

Dela bilden

Kanske vill du välja till ett efterlevandeskydd som ger extra trygghet när barnen är små? Eller är barnen vuxna och klarar sig på egen hand? Genom att välja bort skydd ökar du din egen tjänstepension.

Tänk på deltiden!

Deltidsarbete påverkar pensionen, så om du har en partner är det toppen om ni kan dela på en eventuell deltid. Om ni är gifta kan ni även föra över premiepension till den med lägre inkomst på pensionsmyndigheten.se.

Skaffa dig en samlad bild

Pensionstips 5

Dela bilden

minpension.se får du en samlad bild över hur stor pensionen kan bli. För många handlar det om minst en miljon när det väl är dags att gå i pension – så visst är väl pensionspengarna värda lite omtanke?