Toppbild avgift
Senast uppdaterad

2020-05-04

Så är Lärarförbundets medlemsavgift

Medlemsavgiften till Lärarförbundet beror på vilket skede av ditt yrkesliv du befinner dig i, och är aldrig mer än 290 kronor i månaden. Välkommen att vara en del av Sveriges fackliga professionsförbund för lärare och skolledare!

Gå med idag
– 3 månader gratis!

Yrkesverksam

Medlemsavgiften varierar beroende på hur mycket du jobbar:

• 290 kronor/månad om du arbetar 75 procent eller mer.
  • 150 kronor/månad om du arbetar 74 procent eller mindre.

I medlemsavgiften ingår en inkomstförsäkring som vid arbetslöshet kompletterar ersättningen från a-kassan.

Du som är kyrkomusiker är dubbelansluten till Kyrkomusikernas riksförbund, KMR, och betalar ytterligare 45 kronor/månad.

Lärarstudent

Det kostar inget att vara med i Lärarförbundet under din studietid. Du kan dessutom ta del av många medlemsförmåner, som till exempel en lönecoachning inför första jobbet.

Nyexaminerad

Du som är nyexaminerad lärare har extra förmåner. Det första året efter examen betalar du 100 kronor (totalt) för hela året i medlemsavgift. År två får du rabatt och betalar 150 kronor per månad.

Doktorand

Om du doktorerar betalar du 40 kronor/månad i medlemsavgift.

Pensionär

Du kan vara pensionärsmedlem om du:

• uppnått pensionsålder, och slutat att förvärvsarbeta
  • fått avtals- eller garantipension
  • får hel sjukersättning

Pensionärsmedlemmar betalar 45 kronor/månad, och du anmäler att du går i pension genom att fylla i kontaktformuläret eller ringa Lärarförbundet Kontakt på 0770-33 03 03.

Anmäl om du jobbar mer eller mindre

Medlemsavgiften till Lärarförbundet är baserad på omfattningen av ditt arbete. Om du får ändrad arbetsomfattning – hör av dig. OBS! Ändring av medlemsavgiften gäller från den dagen du kontaktar Lärarförbundet.

Tillfälliga ändringar

Är dina ändringar tillfälliga som till exempel vid föräldraledighet, arbetslöshet, sjukskrivning, studier inom annat område eller tjänstledighet, fyll i kontaktformuläret eller ring Lärarförbundet Kontakt på 0770-33 03 03.

Permanenta ändringar

Min sida på lararforbundet.se kan du logga in och själv göra permanenta ändringar. Det kan till exempel vara att du har fått nytt jobb.

Retroaktiva ändringar

Från och med 1 april ändras rutinen för retroaktiva avgiftsändringar. Detta gäller alltså för medlemmar som hör av sig om att de är sjukskrivna, föräldralediga eller dyl. och därmed har rätt till en reducerad avgift. Tidigare har vi haft en hållning där vi för alla medlemmar vid 1 tillfälle har lagt deras reducerade avgift som högst 3 månader bakåt om de av någon anledning glömt att höra av sig till oss i tid. Detta kommer vi nu att sluta med. Enligt våra stadgar som är beslutade av medlemmar och förtroendevalda, står det att medlemmar som arbetar mindre och därmed har rätt till en lägre avgift, behöver höra av sig till oss senast samma månad som förändringen gäller.

Så kan du betala medlemsavgiften

Autogiro

Enklast är att betala via autogiro. För att komma igång skriver du under ett så kallat medgivande i din internetbank. Lärarförbundet kan sedan dra avgiften från ditt konto.

Skaffa autogiro på tre minuter

E-faktura

Det är också smidigt att betala med e-faktura. Det kostar ingenting och de flesta banker är anslutna. E-fakturan får du direkt till din internetbank, och det är där du ansluter dig till Lärarförbundets e-faktura.

Löneavdrag

Vissa arbetsgivare tillämpar löneavdrag. Det betyder att arbetsgivaren drar din medlemsavgift, eventuella försäkringspremier och avgifter för tidningsprenumerationer från din lön, om du inte har valt något annat sätt att betala. För att veta hur just din arbetsgivare gör, ställ din fråga i kontaktformuläret eller ring Lärarförbundet Kontakt på 0770-33 03 03.

Kivra

Din avi för medlemsavgiften kommer att skickas digitalt till Kivra om du är ansluten dit och inte har valt något annat sätt att betala, eller har löneavdrag.

Pappersavi

Om inget av aviseringssätten ovan fungerar för dig, kommer du att få en pappersavi.

Andra avgifter

Du kanske ser att det dras andra avgifter i samband med att du betalar din medlemsavgift? Det kan vara:

Försäkringar

Som medlem i Lärarförbundet erbjuds du förmånliga försäkringar via Lärarförsäkringar.

Tidningar

I ditt medlemskap ingår magasinet Läraren. De flesta får dessutom en ämnestidning som kostar 22 kronor per månad och tidning.

Tips: Var med i a-kassan

Det är en bra idé att bli medlem i Lärarnas a-kassa så att du har en ekonomisk trygghet om du skulle bli arbetslös. Avgiften betalar du direkt till Lärarnas a-kassa.