Senast uppdaterad

2021-06-10

Reseräkning

På den här sidan hittar du information för hur du ska hantera dina reseräkningar. Här kan du som gör uppdrag för Lärarförbundet eller har gått på en av Lärarförbundets utbildningar och seminarium redovisa dina utlägg.

Ny sida för reseräkningar

Välkommen till den nya digitala sidan för dig som medlem som har reseräkningar i samband med ett fackligt uppdrag. På denna sida hittar ni allt från en introduktionsfilm, manualer, Supportkontakter etc.

Lärarförbundet har valt att effektivisera processen med reseräkningar genom att införa ett digitalt system så att det blir enklare för dig som medlem att hantera samt hålla koll på dina ersättningar, och att du sparar tid.
Lärarförbundet eftersträvar ett hållbart klimatpolitiskt arbete, där vi ständigt arbetar med att förbättra processer för våra anställda och våra medlemmar på ett sätt som också gynnar miljön.

Vi vill informera er om att från och med 1/3–2021 tar vi inte längre emot manuella reseräkningar (den sk. ”blå blanketten”), så har ni manuella reseräkningar som ligger hos er i dagsläget är det viktigt att ni skickar in dem till er kursadministratör snarast. Hinner du inte skicka in din manuella reseräkning före 1/3 kommer Lärarförbundet kontakta er för att informera om att ni behöver föra över informationen från den manuella reseräkningen till det digitala systemet.

Om du har skickat in en reseräkning till Lärarförbundet digitalt och är osäker på om du har fått betalt eller inte loggar du in på hemsidan och går till vyn ”utbetalda” för att få svar på om reseräkningen du undrar över är betald eller inte.

Titta gärna omkring på denna sida och på vår introduktionsfilm, har du kvarvarande frågor som du inte hittar svaren på här är du välkommen att kontakta oss på nedan uppgifter.

Klicklänk till inloggning: Companyexpence
Logga in med mobilt BankID

Välkommen hit!

Viktigt datum!

En gång i månaden utförts utbetalning för reseräkningar, vanligtvis den 25 varje månad. Detta med undantag för Juli månad där vi har sommaruppehåll. Detta innebär att sista utbetalningen innan sommaruppehållet görs före midsommar i Juni månad, sedan genomförs nästa utbetalning igen vanligtvis i samband med lön i Augusti. För att få betalt för din reseräkning samma månad som du redovisar måste reseräkningen vara registrerad och godkänd i systemet senast den 10:e

Kom igång

En reseräkning kan innehålla vanliga utlägg, lönebortfall och arvoden. Ta gärna för vana att skapa ditt utlägg så fort du får underlaget/kvittot. Lärarförbundet drar 30 procent skatt på skattepliktiga ersättningar så som lön och arvoden så underlagen ska ha belopp före skatt.

Tänk på att du behöver en Aktivitet och Orgenhet för att kunna registrera din utläggsrapport/reseräkning, detta får du från din kontaktperson.

Introduktionsfilm

Innan du påbörjar din första reseräkning är det bra om du tittar på denna introduktionsfilm där man ser hur en reseräkning görs!

Manualer

Här hittar du manualer för Lärarförbundet Utlägg.

Blanketter

Här hittar du blanketter för lön och arvoden som du kan använda dig av.

Logga in

För att kunna göra en reseräkning går du till Lärarförbundet Utlägg och loggar in med ditt BankID. Du kan också ladda ner appen med namnet Lärarförbundet Utlägg via Appstore eller GooglePlay. Inloggning via BankID sker även på telefonen.

Support

Vid tekniska problem eller frågor kring applikationen Companyexpense vänder du dig direkt till deras kundservice.

Har du frågor som rör blanketter för dina utlägg, eller frågor om redovisning av din reseräkning, kan du använda följande e-postadress: reserakningar@lararforbundet.se