Senast uppdaterad

2018-05-02

Påverka

För Lärarförbundet är skolan, lärarna, barnen och eleverna alltid nummer ett. Håller du med oss? På den här sidan kan du vara med och göra skillnad, din röst kan hjälpa oss att lyfta skolfrågorna.

Valår 2018: Satsa på Lärareffekten!

Nu gör vi skolfrågan till valets viktigaste fråga! Vi i Lärarförbundet är en enorm kraft. Med 230 000 medlemmar runt om i hela Sverige har vi potential att göra avtryck i det offentliga samtalet, och verkligen lyfta effekten av vårt arbete. Genom kampanjarbete nationellt och lokalt visar vi vår styrka och storlek.

Sveriges framtid vilar på Lärareffekten.

S h rtyckervi webben

Andra frågor i fokus:

Minska arbetsbelastningen

Låt lärare vara lärare, inte administratörer. Att lärares arbetsbelastning ska minska är en av de frågor som vi har i fokus för att påverka politiker.

Här är våra förslag!

Höj lärarlönerna

Löner som lockar unga till yrket och erfarna att stanna kvar. För att vi ska kunna vända kunskapsutvecklingen och säkra Sveriges kompetensförsörjning behövs fler lärare. Höjda lärarlöner är helt avgörande.

De låga lärarlönerna har blivit ett problem för hela samhället.

Kunskap kommer inte av sig själv

Om tio år beräknas Sverige sakna mer än 65000 lärare.

Vi vet vad som behövs för att komma tillrätta med lärarbristen.

Punkt5 go rdettillsammans fa rg

Det här kan du göra!

Lärarförbundet är din kanal för att påverka. För en bättre arbetsmiljö och högre lärarlöner. Som medlem, ombud eller förälder. Var med påverka du också! Vi påverkar och gör skillnad. Du kan vara med och göra skillnad för Sveriges lärare och för skolan. Här är några saker du kan göra.

Dela åtta fakta om lärarbristen på Facebook eller Twitter.

Webb illis

Följ oss i sociala medier

Vi finns på:

Se våra påverkansfilmer på Lärarkanalen

Vårt påverkansarbete

Lärarförbundet publicerar regelbundet rapporter kring olika frågor.

Här samlar vi dessa

Som en del i vårt påverkansarbete skickar vi skrivelser till ministrar i regeringen och ibland också andra.

Här kan du läsa våra skrivelser

Vill du veta mer om vad vi tycker i specifika frågor?

Lärarförbundets politik