Senast uppdaterad

2016-11-11

Påverka

För Lärarförbundet är skolan, lärarna, barnen och eleverna alltid nummer ett. Håller du med oss? På den här sidan kan du vara med och göra skillnad, din röst kan hjälpa oss att lyfta skolfrågorna.

Förra året kom 70 000 nya barn och elever till Sverige. Det är en utmaning för skolan, men innebär också stora möjligheter. Skolan är nyckeln till integration och skolan är en av de viktigaste frågorna för hela Sveriges framtid. När fler drömmar förverkligas blir Sverige rikare. Men det krävs prioriteringar och aktiva politiska beslut för att lärare och skolledare ska få rätt förutsättningar, så att alla elever kan nå sina mål.

Läs mer om våra förslag.

Vi kräver ett gymnasielöfte

Jja  lo ftet

Arbetsbelastningen och stressen fortsätter öka. Det visar vår enkät bland 700 gymnasielärare. Den visar också att administrationen måste minska. Vi vill att politikerna ska höja ambitionerna och avge ett gymnasielöfte: Alla, oavsett var man är född, ska få de möjligheter som en avklarad gymnasieutbildning ger.

Gymnasielärarna om sin arbetssituation

Ställ dig bakom gymnasielöftet!

Andra frågor i fokus:

Minska arbetsbelastningen

Låt lärare vara lärare, inte administratörer. Att lärares arbetsbelastning ska minska är en av de frågor som vi har i fokus för att påverka politiker.

Här är våra förslag!

Höj lärarlönerna

Löner som lockar unga till yrket och erfarna att stanna kvar. För att vi ska kunna vända kunskapsutvecklingen och säkra Sveriges kompetensförsörjning behövs fler lärare. Höjda lärarlöner är helt avgörande.

De låga lärarlönerna har blivit ett problem för hela samhället.

Kunskap kommer inte av sig själv

Om tio år beräknas Sverige sakna mer än 65000 lärare.

Vi vet vad som behövs för att komma tillrätta med lärarbristen.

Punkt5 go rdettillsammans fa rg

Det här kan du göra!

Lärarförbundet är din kanal för att påverka. För en bättre arbetsmiljö och högre lärarlöner. Som medlem, ombud eller förälder. Var med påverka du också! Vi påverkar och gör skillnad. Du kan vara med och göra skillnad för Sveriges lärare och för skolan. Här är några saker du kan göra.

Dela åtta fakta om lärarbristen på Facebook eller Twitter.

Webb illis

Följ oss i sociala medier!

Följ oss i sociala media. Vi finns på

Se våra påverkansfilmer på Lärarkanalen. Dela dem till vänner, kollegor och beslutsfattare!

Allt börjar med en bra lärare.

Vårt påverkansarbete

Lärarförbundet publicerar regelbundet rapporter kring olika frågor.

Här samlar vi dessa.

Som en del i vårt påverkansarbete skickar vi skrivelser till ministrar i regeringen och ibland också andra.

Här kan du läsa våra skrivelser.

Vill du veta mer om vad vi tycker i specifika frågor?

Lärarförbundets politik