Img 0803
Senast uppdaterad

2017-08-28

Ombudssidan: Facket i fickan!

Rätt information i rätt tid – direkt i din mobil! Oavsett om du befinner dig i lunchkön, personalrummet eller på skolgården – ska du som ombud alltid enkelt kunna svara på kollegornas frågor. Nu finns ombudssidan - din vän i ombudsvardagen.

Ombudssidan

Nu lanserar vi en förbättrad ombudssida som ska ge dig rätt information i rätt tid, aktuella utbildningar, guider till hur du exempelvis kan prata om lön med dina kollegor, svaren på de vanligaste frågorna – och mycket mer. Ombudssidan kommer fungera lika bra på mobilen, surfplattan som på datorn.

Du kommer kunna läsa ombudsnyheter från din lokalavdelning, få tillgång till avtal och lagar samt hitta snabba kontaktvägar till din avdelning och Lärarförbundet kontakt.

Ombudsåret

Ombudsåret hjälper dig att hålla koll på vad som är viktigast att göra varje månad och ger dig tips. Den påminner exempelvis om att du bör prata med dina kollegor om lönesamtal i februari, om tjänsteplanering i april och att det är dags för skyddsrond i oktober. Och du kan själv flytta olika aktiviteter i din kalender.

Frågor och svar

Vi har samlat svaren på de vanligaste frågorna du kan tänkas få om exempelvis lön, arbetstid och arbetsmiljö. Du kommer också enkelt och smidigt kunna vidarebefordra ett svar till medlemmen med länkar till mer fördjupande information genom att skicka ett mail.

Utbildningar

Enkelt och smidigt kan du ta del av vårt utbildningsutbud. Här finns länkar till webbutbildningarna Vår värdegrund och Uppdrag ombud som är en del av den grundläggande ombudsutbildningen och länk till andra aktuella utbildningar i vårt kalendarium.

Guider

Guiderna är uppdelade i enkla steg och ger dig tips och råd på hur du kan prata med dina kollegor om till exempel lön, avtal, arbetsmiljö och arbetstid. Här kan du också på olika sätt ta del av fördjupning inom respektive ämne.

Genom att lägga Lärarförbundet.se på din mobil eller surfplattas hemskärm får du snabb och enkel tillgång till vår webbplats.

Vill du få "app-känsla"? Det är enkelt att skapa en genväg på din enhets hemskärm.

Berätta för oss vad tycker!

Har du synpunkter eller frågor? Kontakta oss gärna via e-post. webbredaktionen@lararforbundet.se.

Alla som är registrerade som ombud i vårt medlemsregister har automatisk tillgång till ombudssidan. Eftersom kommunikationen på ombudssidan kan innehålla uppgifter kring lokala förhandlingsprocesser har vi valt att inte ha med våra skolledarombud för att undvika intressekonflikter. Skolledarombuden har i dagsläget direktstöd av sina regionala skolledarombudsmän.