Img 2535x
Senast uppdaterad

2019-05-02

Ny podd för dig som är lärarstudent!

Du har väl inte missat Lärarstudentpodden? En podd som pratar om alla utmaningar och allt det roliga som finns på resan från student till nyexaminerad lärare. Varannan vecka hittar du ett nytt avsnitt av podden i de appar där du vanligtvis hittar poddar. Här nedan hittar du videoversioner av podden.

Här är poddavsnitt 4 som video:

I avsnitt 4 av Lärarstudentpodden tar vi reda på allt om VFU!
Lärarförbundets expert på lärarutbildningen, Per Båvner, svarar på Linda Jerands tusen frågor. Vilka rättigheter och skyldigheter du har som lärarstudent? Finns det några regler egentligen?

En uppföljning av avsnitt 2 där vi pratade VFU med två lärarstudenter.

Här är poddavsnitt 3 som video:

I avsnitt 3 ger vi oss in i den digitala skolvärlden! Vi snackar bland annat om hur digitala verktyg påverkar undervisningen och hur man pratar IT på lärarutbildningen.

Dessutom ställer vi frågan: Hur är en bra lärare?

I det här avsnittet gästar Lärarstudentpodden SETT-mässan och pratar med Maria Guthke, ordförande för Lärarförbundet Student, och Maria Glawe, prisbelönt speciallärare och förstelärare, om lärarrollen och om att våga tänka nytt.

"Det handlar mycket om att få med eleverna som medskapande. De ska längta till skolan och tycka att skolan är viktig."

Ett avsnitt du inte får missa!

Här är poddavsnitt 2 som video:

I avsnitt 2 pratar vi om hur är det att vara ute på VFU och besöker Lundellska skolan i Uppsala.

Gång på gång får Lärarförbundet Student signaler om att kvaliteten på den verksamhetsförlagda utbildningen, VFU-n, inte håller måttet. Du får en VFU-plats i fel ämne, i fel årskurs eller en stressad handledare som inte har fått rätt förutsättningar eller som kanske saknar handledarutbildning.

Vilka är utmaningarna och styrkorna? Och hur gör man om man inte trivs eller inte kommer överens med sin handledare? Gäster är Marcus Samanni och Oskar Bäckman, programledare Linda Jerand.

Här är poddavsnitt 1 som video:

I första avsnittet av Lärarstudentpodden berättar lärarstudenterna David Blank och Elisabeth Holmberg om utmaningarna och glädjen med läraryrket. Allt färre väljer att söka till lärarutbildningar samtidigt som lärarbristen är akut, vi saknar idag 65 000 lärare, skolledare och förskollärare. Trenden måste vända – och det ska Lärarförbundets students kampanj #därförlärare se till att göra!

En podd för dig som är lärarstudent!

Lärarstudentpodden är en podd som vill finnas med i din vardag, stötta, ge tips, råd - men också våga debattera svåra och roliga ämnen, som att vara på VFU, att plugga till lärare på distans och hitta det första jobbet. Varannan vecka hittar du ett nytt avsnitt av podden i de appar där du vanligtvis lyssnar på poddar.