Senast uppdaterad

2022-11-18

Årets lärare i fritidshem 2022

Nu är finalisterna klara för Årets lärare i fritidshem 2022. Fyra finalister har utsetts bland de nära 50 nomineringarna med engagerade och kompetenta lärare i fritidshem! Den 8 december delas priset ut.

Årets finalister är...

Marie Zetterström, Bergby Centralskola i Gävle

"Marie utgår från elevernas intresse och behov, visar tillit till elevernas egen förmåga och lyckas väcka deras nyfikenhet, lust och motivation. "


Anneli Wärm, Nordmarkens skola i Årjäng

"Anneli har ett öppet reflekterande arbetssätt där metoder och förhållningssätt bygger på den sammansatta barngruppens möjligheter och förmågor till lärande."


Olof Laago, Hovslättsskolan i Jönköping

"Olof får med sig eleverna genom att göra dem delaktiga. Genom varierande sätt får eleverna på fritidshemmen påverka hur deras dagar ska se ut."


Johanna Erlén, Talavidskolan i Jönköping

"Johanna är mycket kunnig i fritidspedagogik och öppen för att reflektera över och ompröva sin egen undervisning."


Övriga nominerade är...

Andreas Carlander, Södermalmsskolan, Stockholm

Andréas Nyberg, Midgårdsskolan, Umeå

Angelica Lindberg Rihm, Friskolan Piggelinen, Nättraby

Anna Johansson, Västra Berga Skola, Helsingborg

Anna-Lena Karlsson, Parkskolans fritidshem, Aneby

Anneli Lennkvist, Frösåkersskolan Östhammar

Anneli Wärm, Nordmarkens skola, Årjäng

Bahar Batu, Högåsskolan, Knivsta

Biar law, Särlaskolan, Borås

Camilla Silverbern, Sidsjö fristående grundskola, Sundsvall

Carola Carlsson, Vetterstorpsskolan, Västerås

Christina Gyse, Lillsjöskolan, Upplands-bro kommun

Elke Warnas, Kvickenstorpsskolan, Farsta

Emilia Thomke, Annebergsskolan i Malmö

Emma Gustafsson, Heleneborgsskolan, Svalöv kommun

Fatma Iskandarani, Kroksbäcksskolan, Malmö

Frida Lönnberg, Gemöskolan, Älmhult

Herman Holmkvist, Midgård skola, Röstånga

Jemila Djeridi, Stockholm International Academy, Hägersten

Jessica Svedberg, Stora Mellösa Skola, Stora Mellösa

Johanna Erlén, Talavidskolan, Jönköping

Juan Gomez, Rocknebyskolan, Kalmar

Linda Böjer Qvist, Ornäs skola, Borlänge

Linus Ögren, Attarpsskolan F-6, Bankeryd

Liselotte Björnfoth, Stråningstorpsskolan, Karlskoga

Louise Andersson, Gärsnäs skola, Gärsnäs

Madelene Olausson, Bålbroskolan, Rimbo

Malin Larsson, St Olovsskolan, Köping

Maria Häggström, Torpgärdsskolan, Boden

Marie Björklund, Skegrie skola, Skegrie, Trelleborgs kommun

Marie Elfsel, Hållängetskolan, Örnsköldsvik

Marie Zetterström, Bergby Centralskola i Gävle

Mathias Jönsson, Söderparkskolan, Löddeköpinge

Mia Kero, Skulltorpsskolan Partille Kommun

Michaela Andersson, Råslättsskolan Jönköping

Nicklas Knutsson, Fridasroskolan Eslöv

Olof Laago, Hovslättsskolan, Jönköping

Per-David Evensen, Ramdalsskolan, Oxelösund

Raymond Stokki, Fria Emilia, Boden

Rebecca Niklasson, Västerbergsskolan, Mölndal

Saya Kjellman, Karlbergs skola, Stockholm

Soli Fransson, Borås Kristna skola, Borås

Stefan Anderberg, Elundskolan Köping

Stina Jonsson Lindgren, Fria Emilia, Boden

Therese Frost, Friskolan Piggelinen, Karlskrona

Timmy Lind, Ånestadsskolan, Linköping

Åsa Öhlund, Drängsmarks fritidshem, Skellefteå

Lärarförbundet utser varje år Årets lärare i fritidshem

Tanken med priset är att lyfta fram fritidshemsverksamhet med hög kvalitet. 2022 års pris kommer delas ut i samband med Fritidshemmens rikskonferens den 8/12.

Vecka 48 offentliggör vi vilka juryn har utsett till finalister. Vem som till slut tar hem priset kommer därefter vara en hemlighet fram till 8 december när förbundsordförande Johanna Jaara Åstrand delar ut priset i samband med Fritidshemmens Rikskonferens i Stockholm.

Utöver diplom och prissumman kommer årets vinnare att få en biljett till rikskonferensen. Lärarförbundet kommer stå för resa och boende om det behövs.

Kriterier för Årets lärare i fritidshem

Kriterierna är indelade i områdena engagemang, samarbete och utveckling.

Läraren i fritidshem/fritidspedagogen visar ett engagemang och

  • stimulerar elevernas utveckling och lärande utifrån ett upplevelsebaserat, situationsstyrt och grupporienterat lärande,
  • utgår från elevernas intresse och behov, visar tillit till elevernas egen förmåga och lyckas väcka deras nyfikenhet, lust och motivation,
  • ger möjlighet för eleverna att utveckla förmåga att ta egna initiativ samt att utveckla och fördjupa sina egna intressen,
  • tillvaratar elevernas egeninitierade lek och aktiviteter för att stödja och synliggöra lärande,
  • ger eleverna möjlighet att lära känna sig själv och sina kamrater både som individer och som grupp, med respekt för varandras olikheter,
  • stärker elevernas demokratiska och sociala fostran, utvecklar elevernas förmåga att hantera konflikter och mellanmänskliga relationer.

Läraren i fritidshem/Fritidspedagogen samarbetar och

  • skapar meningsfulla relationer till elever, arbetskamrater och föräldrar
  • tar initiativ till ömsesidig samverkan med olika lärargrupper och ser fritidshemmet som en del av hela skoldagen
  • arbetar för att synliggöra fritidshemmets roll och placera fritidshemmet i samhället

Läraren i fritidshem/Fritidspedagogen strävar efter att utveckla och

  • är kunnig i fritidspedagogik
  • är öppen för att reflektera över och ompröva sin egen undervisning
  • strävar efter att utveckla sin arbetsplats.

Regler för nomineringar

  • Du kan inte nominera dig själv.
  • Du behöver fråga personen du vill nominera innan du skickar in din nominering.
  • Den du nominerar ska ha en pedagogisk högskolexamen med inriktning mot fritidshem (eller äldre motsvarighet från före 1977) för att komma i fråga för utnämningen.
  • Du skickar in nomineringar via den här länken.

Priset

Priset består av ett diplom och en prissumma på 5 000 kr. Utöver diplom och prissumman kommer årets vinnare att få en biljett till Fritidshemmens rikskonferens. Lärarförbundet kommer stå för resa och boende om det behövs.

Behandling av personuppgifter

Genom att skicka in en nominering samtycker du till att Lärarförbundet får behandla dina personuppgifter i samband med utnämningen av Årets Lärare i fritidshem.

Personuppgifterna behandlas i enlighet med gällande dataskyddsreglering (GDPR) och kommer endast att hanteras internt inom Lärarförbundet.

Personuppgifterna kommer att raderas senast tre månader efter att pristagaren har publicerats. Lärarförbundet kommer även att kontakta alla som nomineras för att redogöra för vilka uppgifter som har skickats in till oss och inhämta deras samtycke till att vi behandlar deras personuppgifter.

Juryn 2022

  • Line Isaksson – representant från Lärarförbundets styrelse, ordförande för juryn
  • Hanna Almcrantz – vald representant från referensorganet för fritidspedagogik
  • Helene Elvstrand, universitetslektor och docent vid institutionen för beteendevetenskap och lärande vid Linköpings universitet
  • Ilyas Abdullahi – Årets lärare i fritidshem 2021

Tidigare vinnare av Årets lärare i fritidshem

Bakgrund

Lärarförbundet har delat ut priset sedan 2010, från början under namnet Årets fritidspedagog och i samarbete med Nationellt centrum för främjande av god hälsa hos barn och ungdom (NCFF).

Efter att NCFF avvecklades 2012 beslutade Lärarförbundet att fortsätta dela ut utmärkelsen. Priset fick en nystart 2013 med en ny struktur för juryarbetet och uppdaterade kriterier, som numera beslutas av referensorganet för fritidspedagogik.