Ny lon
Senast uppdaterad

2016-08-30

Lönestatistik och löneutveckling för lärare

Visst vore det bra att veta din löneutveckling de senaste åren och vad andra lärare tjänar? Vårt webbverktyg Min lön och Lärarförbundets lönestatistik ger dig svar.

Min lön - din löneutveckling och ditt löneläge

I webbverktyget Min lön kan du ta del av ditt löneläge och din individuella löneutveckling för att få stöd i dialogen med din arbetsgivare. Du måste vara medlem i Lärarförbundet och ha skapat ett konto på här på webbplatsen.

Du kan använda Min lön oavsett om du är förskollärare, fritidspedagog, grundskollärare, gymnasielärare, skolledare eller har en annan befattning inom skolan. Vi har uppgifter om lärarlöner för alla lärargrupper.

Börja använda Min lön direkt

Jämför löner hos olika arbetsgivare

Få bästa möjliga överblick över ditt läge genom att jämföra lönestatistik för olika arbetsgivare, yrken och åldersgrupper. Vad tjänar andra lärare? Vår lönestatistik ger dig svar. Att kolla upp vad andra lärare tjänar är ett bra sätt att förbereda dig inför lönesamtalet, när du ska byta jobb eller när du ska söka ditt första lärarjobb.

Lärarförbundets lönestatistik omfattar medlemmar som är anställda inom kommuner, landsting, staten, Almega Tjänsteföretagen, Svenska kyrkan, KFO, KFS och Arbetsgivaralliansen - förutsatt att arbetsgivaren har rapporterat in lönen.

Går direkt till vår lönestatistik

Så använder du vår lönestatistik

Så fungerar verktyget

Jämför månadslöner inom din yrkesgrupp:

Min l n   j mf r din l n

I"Min lön" ser du din lön jämfört med andra i din kommun eller region. Det är löner motsvarande heltid som visas i diagrammet.

Min l n   din l neutveckling rubriker portr tt

Du kan se din egen löneutveckling i kronor och procent under de senaste åren. Den övre procentsiffran visar din löneutveckling jämfört med föregående året.

Min l n   din l neutveckling rubriker portr tt

Min l n   l nestatistiken