Senast uppdaterad

2020-05-13

Välkommen till Lärarförbundet Skolledare!

Vi arbetar för att utveckla yrke och villkor i Sveriges största organisation för skolledare med över 10 000 medlemmar. Lärarförbundet Skolledare är en egen organisation för chefer inom Lärarförbundet med egen styrelse och egna mål. Men tillsammans är vi starka och därför samlar vi alla skolledare och lärare i ett och samma kraftfulla förbund.

Det här är Lärarförbundet Skolledare

Lärarförbundet Skolledare är en egen organisation för chefer inom Lärarförbundet. Lärarförbundet Skolledare har egen styrelse och egna mål. Skolledarmötet är Lärarförbundet Skolledares högsta beslutande organ. i länken här ovanför kan du läsa om Skolledarmötet 2018. Skolledare engagerar sig naturligtvis också lokalt.

Det här vill Lärarförbundet Skolledare

I Lärarförbundet Skolledares politiska plattform kan du läsa en sammanställning av Lärarförbundet Skolledares politik. Vill du läsa mer har Lärarförbundet Skolledare gjort ställningstaganden och förtydliganden i frågan om pedagogiskt ledarskap och i frågan om en bättre styrning av skolan. Skolledarna förespråkar en nationell riktlinje om 20 medarbetare per chef i genomsnitt och har producerat ett webbmaterial kring detta. Vi ger också ut rapporter med krav på bättre villkor och bättre arbetsmiljö.

Nyheter för skolledare

Håll dig uppdaterad med oss!

Här hittar du fler nyheter:

Fördelarna med att vara medlem

Som medlem i Lärarförbundet Skolledare får du del de några av de bästa försäkringarna på marknaden. Vi har ett kursutbud med hög kvalitet och vår mötesplats med aktuell, verksamhetsnära fortbildning – Skolledare21 – är enormt populär. Utforska mer:

Så får du som är medlem stöd och råd

Alla medlemmar kan vända sig till vår medlemsservice. För skolledare finns ett särskilt knappval i telefonväxeln. Du kan också kontakta ditt personliga ombud, en regional ombudsman eller din avdelning.

Lönestatistik för skolledare

Lärarförbundet Skolledare tillhandahåller ett exklusivt, mobilanpassat verktyg för medlemmarna. Nya Min lön är byggt på fullständiga och helt korrekta uppgifter som hämtats ur partsgemensamma databaser. Det är ett pålitligt verktyg och ska inte jämföras med andra förbunds ofullständiga lönestatistik, som ofta tas fram ur frivilligt inskickade löneenkäter.

Läs mer på vår sida om Min lön för Skolledare.

En rektors 100 första dagar - din verktygslåda

Besök verktygslådan för nya rektorer! Här får du råd, guidning, mallar och sammanfattningar som ger dig överblick.

Information för skolledarombud

Att vara skolledarombud är att se till att det finns en kontaktperson och representant för oss lokalt. Idag har 85 procent av våra medlemmar tillgång till ett skolledarombud. Är du intresserad av att bli?Läs mer om rollen som skolledarombud.

För dig som är ny som är ny som skolledarombud erbjuder vi en utbildning nu i höst

Läs mer om när utbildningen äger rum och vad den innehåller i vårt utbildningskalendarium.

Rekryteringsfokus mellan 8 augusti och 3 september 2021

Under några veckor i början av hösten 2021 kommer Lärarförbundet Skolledare ha extra fokus på rekrytering av medlemmar. Via länken här kan du som är skolledarombud beställa ett "Skolledarkitt" med några små presenter och broschyrer om fördelar med medlemsskapet. Du måste ha behörighet och kunna logga in i webshoppen för att komma åt produkterna. Beställ Skolledarkittet här eller prata med din avdelning/styrelse om beställningen.

Under samma period kommer du som är skolledarombud också kunna erbjuda en så kallad "Här och nu gåva" i form av ett presentkort på AdLibris för 250 kronor, till den som blir medlem. Läs mer och beställ presentkort via förbundsnätet.

Och glöm inte att alla nya medlemmar fortfarande får sex månader gratis medlemsskap.

Ordförande Ann-Charlotte Gavelin Rydman

Ann-Charlotte Gavelin Rydman är rektor sedan 20 år och ordförande för Lärarförbundet Skolledare. Hon bloggar regelbundet om skolledares utmaningar och behov, här hittar du hennes blogginlägg.

Arbetsmiljö för skolledare

Lärarförbundet Skolledares arbetar hårt för en bättre arbetsmiljö och att det som sägs i lag, avtal och forskning ska följas. Här finner du information om skolledaren i rollen som anställd och olika problem i skolledares arbetsmiljö samt länkar till andra användbara sidor på webben. Läs mer här

– 6 månader gratis!

Så behandlar vi dina personuppgifter