Senast uppdaterad

2021-06-01

Lärarförbundet på Bokmässan 2021

Årets Bokmässa den 23–26 september blir ett hybridevent med studiosamtal på Svenska Mässan som direktsänds på Bokmässan Play. Det myllrande mässgolvet byggs om till stora luftiga TV-studior med plats för sittande publik. Och som vanligt är Lärarförbundet med och presenterar seminarier.

Lärarspåret på Bokmässan

På Bokmässan är skola alltid i fokus. Många av samtidens främsta skolexperter, författare och inspiratörer är på plats. Förutom allt detta möter du förstås även dina favoritförfattare hos oss! I år blir det enklare än någonsin att fördjupa din kunskap och inspireras till nya idéer om hur du kan utveckla dig själv och din skola. Ta chansen till späckade heldagar av fortbildning! Delta den 23-24 september på Svenska Mässan (OBS! begränsat antal biljetter) eller på Bokmässan Play, när det passar ditt schema.

Missa inte vårt seminarium om kompetensutveckling

Färdiglärd är man aldrig, sägs det, men hur ser möjligheterna för lärares eget lärande ut? Högskolan i Borås bedriver ett forskningsprojekt kring vilken kompetensutveckling lärare erbjuds och vilken som verkligen gör skillnad. Hur mycket får lärare själva bestämma över sin kompetensutveckling?

Medverkande: Johanna Jaara Åstrand, ordförande Lärarförbundet; Anna Ekström, utbildningsminister; Anita Norlund, professor i pedagogiskt arbete, Högskolan i Borås; Hjalmar Holgersson, gymnasielärare.

Programledare: Lisa Heino, Lärarförbundet.

Nytt i år: Skolledarspåret

I år gör Bokmässan en extra satsning på skolledare. Skolledarspåret ska bestå av femton seminarier som utgår bland annat från skolans största ödesfrågor, postpandemiska perspektiv samt agila förhållningssätt. Innehållet kommer att utgå från den senaste utgivningen inom forskning, skolutveckling och ledarskap och Lärarförbundet Skolledare är med och arrangerar flera seminarier.

Boka biljett

En biljett till Bokmässan Play ger dig tillgång till hela Bokmässans program – inte bara skolseminarierna. Läs mer och boka din biljett här

Gå med idag
– 6 månader gratis!

Direktsändning

Bokmässan Play direktsänder Mässan 23–24 september och studiopublikbiljetter till Svenska Mässan går redan att köpa. Skolledarspåret kommer att finnas tillgängligt på Bokmässan Play till och med den 31 december.

På grund av coronapandemin blir årets Bokmässa en helt ny typ av evenemang där de stora mässhallarna i Svenska Mässan byggs om till moderna tv-studior med plats för fysisk studiopublik, samtidigt som fjolårets succé, Bokmässan Play, fortsätter att utvecklas för den digitala publiken.

Om Bokmässan

Bokmässan är Nordens största kulturevenemang och årets viktigaste litteraturhändelse. Sedan starten 1985 har miljontals läsare, författare och branschfolk lockats till Göteborg i början av hösten. Mässan är sedan länge en mittpunkt för svensk bokutgivning och erbjuder även kompetensutveckling, inspiration och rekreation. Bokmässan 2021 blir ett hybridevent som arrangeras inför studiopublik på Svenska Mässan i Göteborg den 23–26 september och som direktsänds på Bokmässan Play. Årets teman är Demokrati, LÄS! LÄS! LÄS! och Nordisk litteratur.

Inför 2022 planeras en återkomst av Bokmässan så som många känner den, med utställning, scen- och monterprogram samt seminarier och samtal. Samtidigt kommer de nya formaten som utvecklats under 2020 och 2021 även fortsättningsvis kunna skapa mervärde för både utställare och besökare, såväl fysiskt som digitalt.