Senast uppdaterad

2021-03-30

Lärarförbundets lokala arbete under coronapandemin

Under coronapandemin har Lärarförbundets avdelningar och skyddsombud gjort ett fantastiskt arbete ute på arbetsplatserna. Här samlar vi berättelserna.

Skolstängningar i Nybro (artikel i Läraren)

Nybro kommun stänger tillfälligt samtliga skolor från förskoleklass och uppåt med anledning av coronapandemin. Samtliga skolor går över till distansundervsining. Dock kommer fritids att hålla öppet för barn vars föräldrar har samhällsviktiga yrken, rapporterar Läraren.

Fredrik Blad är ordförande i Lärarförbundet Nybro och säger till Läraren:

– Risken är att vi blir sjuka, och att en del av oss för resten av livet. Och då är det rätt beslut att stänga ner.

6:6a i Örnsköldsvik (artikel i Läraren)

I grundskolan tvingas lärare och elever att sköta covid-städningen, och på gymnasiet ska två tredjedelar av eleverna tillbaka i klassrummet direkt efter sportlovet – utan tid för lärarna att förbereda. Nu kräver Lärarförbundet i Örnsköldsvik kommunen på snabba åtgärder. Läs mer här!

Skyddsstopp i Umeå (artikel i Läraren)

Lärarförbundet i Umeå utfärdade skyddsombudsstopp på en förskola när hälften av personalen testat positivt för covid-19. Arbetsgivarens handlingsplan gjorde det möjligt att öppna igen dagen därpå.
– De tog oss på stort allvar, säger Lärarförbundets huvudskyddsombud i kommunen, Ann-Kristin Rådal, till tidningen Läraren. Läs artikeln här!

Lärarförbundet Trollhättan har drivit igenom kraftigare coronaåtgärder

När de skärpta coronarestriktionerna i Västra Götaland kom på plats i slutet av oktober krävde Lärarförbundet Trollhättan snabbt åtgärder ute på skolor och förskolor för att skydda lärarna från smittspridningen. Efter Lärarförbundets fackliga arbete har nu åtgärder kommit på plats. Läs mer om hur det gick till här.

Efter Lärarförbundets arbete – inga fysiska möten i Värnamo!

Lärarförbundet Värnamo lyckades få arbetsgivaren att stärka direktiven kring Coronahanteringen innan höstlovet med bland annat stopp för onödiga möten och där nödvändiga möten skulle hållas digitalt. En facklig seger som ordförande Thomas Dahl här berättar mer om.

Varningar dras tillbaka efter Lärarförbundets arbete

I Sandviken kallade ett rektorsområde till planeringsdagar där en större mängd människor skulle ses samtidigt mitt i coronapandemin. Detta planerades utan riskbedömning eller samverkan. Alla lärare närvarade, men en del kom senare då de trodde att de skulle kunna delta digitalt. Men arbetsgivaren såg detta som otillåten frånvaro och ville ge arbetstagarna varningar, något som nu dragits tillbaka efter gediget fackligt arbete. Läs mer här!

Kreativ coronalösning på Katedralskolan i Skara

På fordonsprogrammet på Katedralskolan i Skara så lyfte fordonslärarna sin oro över övningskörningen nu när höstterminen skulle igång. Lärarförbundets ombud tog tag i det och pratade med rektor och nu har man diskuterat sig fram till en lösning som lärarna är nöjda med!

"Nolltolerans till sjuka barn i förskolan"

Coronapandemin försvårar arbetet i förskolan. Här berättar Lärarförbundet Stockholms huvudskyddsombud Charlotta Fristedt om hur de jobbar med myndigheternas riktlinjer och arbetsmiljön i förskolorna.

Utbrottet på Hultsfreds gymnasium

I slutet av augusti gick fyra klasser på Hultsfreds gymnasium tillbaks till distansundervisning efter smittofall. Här berättar Lärarförbundet Hultsfreds ordförande Minna-Maria Jonsson om vad det var som hände och hur Lärarförbundet Hultsfreds arbete med coronapandemin sett ut hittills.

Förskolestängningen i Kalmar

Vimpeltorpets förskola i Kalmar valde att stänga efter smittskyddsläkares råd efter misstänkt covid-19-utbrott. Här berättar Lärarförbundet Kalmar om vad som hände och om hur deras fackliga arbete sett ut under coronapandemin.