Senast uppdaterad

2021-03-24

Köpa första bostaden - webinarium Danske Bank

På vårt webbinarium med Danske Bank får du lära dig mer om vad som är viktigt att tänka på inför det första bostadsköpet, och hur du kan stärka din vardagsekonomi.

Jennie Sandén, privatekonomisk talesperson på Danske Bank, reder ut frågor kring att köpa bostad tillsammans med Mathilda Hansson och Fredrik Sörbacken på Lärarförbundet.

Webbinariet är cirka 17 minuter långt och riktat till dig som är medlem i Lärarförbundet och snart ska köpa din första bostad.

Några frågor och svar från webbinariet

Hur stor är möjligheten att jag kan ta ett banklån som ny lärare?

Tidigare var det obligatoriskt att den första tillsvidareanställningen efter examen inleddes med tolv månaders provanställning.

Men sedan den 1 maj 2020 kan kommunala arbetsgivare (och andra arbetsgivare som omfattas av kommunala avtal) ge nya lärare en tillsvidareanställning så fort de fått sin legitimation. Det ger bättre förutsättningar för dig som ska söka bolån.

Även om du inte har en tillsvidareanställning kan du få bostadslån. För banken är det viktigast att du har en stadigvarande inkomst.

Vad är det första jag ska tänka på när jag ska köpa min första bostad?

Det är viktigt att tänka på var du vill bo. Nära viktiga faciliteter som gym, skolor och restauranger? I vilken typ av område? Vilken typ av lägenhet söker du - nybyggnation eller till exempel funkishus?

Gör en lista på vad som är viktigt och mindre viktigt för dig.

Och självklart är ett lönelöfte från banken A och O innan du börjar titta på boende.

Hur mycket kan jag få låna och vad krävs för kontantinsats?

Du behöver lägga 15 procent i kontantinsats.

När det gäller hur mycket du kan låna räknar banken på hur stora utgifter du kan klara av totalt varje månad. Det avgör hur mycket du får låna, och är även grunden för ditt lånelöfte.

Varför är det viktigt att få lånelöfte tidigt?

När en budgivning sätter igång kan det gå snabbt. Men det är inte säkert att den som lägger högsta budet får köpa bostaden. För att köpa bostaden behövs nämligen ett färdigt lånelöfte. Vinner en person utan lånelöfte budgivningen går frågan vidare till den som kom tvåa, trea, etcetera, i budgivningen.

Hur får jag bra ränta på mitt bostadslån?

Börja med att läsa mer om Danske Banks erbjudande till Lärarförbundets medlemmar