Senast uppdaterad

2020-11-19

Köpa första bostaden - webinarium Danske Bank

Nedan kan du se ett webinarium med Danske Bank där du som medlem får chansen att lära dig mer om vad som är viktigt att tänka på inför det första bostadsköpet.

Webbinariet handlar även om hur du kan stärka din vardagsekonomi. Webbinariet som är ca 17 minuter långt är riktat till dig som är medlem i Lärarförbundet och som snart ska köpa din första bostad.

Jennie Sandén, privatekonomisk talesperson på Danske Bank, reder ut frågor kring att köpa bostad. Hon gör det tillsammans med Mathilda Hansson och Fredrik Sörbacken från Lärarförbundet.

Urval frågor och svar!

Här nedan ser du ett urval av frågor och svar från webbinariet:

Hur stor är möjligheten att jag kan ta ett banklån som ny lärare?
Sedan den 1 maj 2020 kan kommunala arbetsgivare (och andra arbetsgivare som omfattas av kommunala avtal) ge nya lärare en tillsvidareanställning så fort de fått sin legitimation. Tidigare var det obligatoriskt att den första tillsvidareanställningen efter examen inleddes med tolv månaders provanställning. Detta innebär bättre förutsättningar till exempel för dig som ska söka bolån.

Även om du inte har en tillsvidareanställning så kan du få bostadslån ändå. Det banken tycker är viktigast är att du har en stadigvarande inkomst.

Vad är det första jag ska tänka på när jag ska köpa min första bostad?
Det är viktigt att tänka på var du vill bo. Om det är nära viktiga faciliteter som gym, skolor och restauranger med mera. Området är viktigt. Vilken typ av lägenhet söker du - nybyggnation eller till exempel funkishus? Gör en lista på olika faktorer som är viktiga och mindre viktiga för dig. Och självklart är ett lönelöfte från banken A och O innan du börjar titta på lägenheten.

Hur mycket kan jag få låna och vad krävs för kontantinsats?

Du behöver lägga 15 % i kontantinsats. När det gäller nivå på lånet så gör banken en kalkyl och räknar på vad du kan klara av för utgifter totalt per månad. Det avgör hur mycket du får låna och det är också det som är grunden för ditt lånelöfte.

Varför är det viktigt att få ett lånelöfte tidigt?
När en budgivning sätter igång kan det gå snabbt. Det är inte säkert att den som lägger högsta budet får köpa bostaden. För att köpa bostaden behövs nämligen ett färdigt lånelöfte. Vinner en person utan lånelöfte budgivningen går frågan vidare till den som kom tvåa, trea etc i budgivningen.

Hur gör jag för att få en bra ränta på mitt bostadslån?
Ta del av medlemserbjudandet på bostadslån via Danske Bank.
Se mer här.