Senast uppdaterad

2022-06-14

Konst, kropp och motstånd

Måste man anpassa sig till skeva normer eller kan man göra motstånd? Boka in torsdag den 8 december då konstnären och författaren Stina Wollter samtalar om konst, kropp och motstånd.

Vi har alla upplevt situationer då vi förväntas vara något som vi inte är men som normer dikterar. Vad händer om vi vill göra motstånd? Som medlem kan du nu delta på Stina Wollters exklusiva föreläsning som är full av bilder, berättelser, sanning, smärta, konst, kroppstrix, livslust, erövringar och dans.

Stina kommer beskriva de invasioner och den press som vi människor utsätts för och sin väg till – och strategier för – motstånd och överlevnad. Om skapande som ett vaccin mot maktlöshet. Om hur upprepningar av lögner blir till sanningar som inte är sanna. Om hur vi får syn på varandra då vi berättar våra liv.

Konstnär med kärlek till samtal

Stina Wollter är yrkesverksam konstnär sedan mer än trettio år tillbaka. Hon har undervisat och pratat om konst under större delen av sitt liv och hon är även en populär radioprogramledare i riksradio; där sändningarna har fokus på intervjuer och nära samtal. Hon har både sommar- och vinterpratat i SR P1.

2018 debuterade hon som författare med boken "Kring denna kropp" och våren 2021 kom boken ”Kring denna konst”. I september 2022 släpps boken ”Kriget mot kroppen”, ett samarbete med överviktsforskaren Erik Hemmingson.

Skapade en folkrörelse

Stina har idag över 300 000 följare på Instagram. 2015 dansade hon ut på offentlighetens sårbara torg utan att ana vad det skulle leda till. Det blev en hel liten folkrörelse där människor dansade fram på sociala medier med en uttalad längtan och ett krav på fredade rum kring varje kropp.

Anmäl dig!

Den här föreläsningen är digital.

Datum: Torsdag den 8 december
Tid: 18.30-20.00 inklusive frågestund