Senast uppdaterad

2022-11-02

Inspelade föreläsningar

Här kan du som är medlem i Lärarförbundet se inspelningarna från våra inspirationskvällar.

Logga in med BankID

För att kunna se föreläsningarna i efterhand behöver du logga in med BankID. Hör av dig till Lärarförbundet Kontakt om du har problem med att logga in så hjälper vi dig.

Stina Wollter 8 december

Inom kort kommer filmen från Stina Wollters föreläsning publiceras här.

Kalle Norwald 23 november

Sexualitet, samtycke och relationerÄr sex- och samlevnadsundervisning lätt eller krångligt? Sexologen Kalle Norwalds föreläste kring hur du som lärare kan inkludera och integrera sexualitet, samtycke och relationer i din undervisning, utan att krångla till det.
Filmen från föreläsningen finns tillgänglig till den 27 december.

Nils Holmqvist 16 november

Himlen är vackrast med lagom mycket moln Niklas Holmqvists blandade personliga anekdoter med spännande fakta om väderfenomen. Dessutom lyfte han också frågor kring klimatet och de hot vi står inför på grund av klimatförändringarna världen över.
Filmen från föreläsningen finns tillgänglig till den 18 december.

Margit Silberstein & Torbjörn Nilsson 15 november

Valeftersnack - vad hände?Valeftersnack - vad hände?Margit Silversten och Torbjörn Nilssons hade ett spännande samtal med valåret 2022 i fokus. Genom värdefulla historiska tillbakablickar och jämförelser bjöd de på en fördjupad förståelse för valet.
Filmen från föreläsningen finns tillgänglig till 15 december.

Christian Eidevald 8 november

Barnets bästa ska alltid komma förstLogga in och se när Christian Eidevald föreläser om vikten av förskolan och att barnets bästa alltid ska komma först. I sin föreläsning pratade Christian om vad man gör för att inte tappa bort sig i beslut, mål och arbetsuppgifter som inte utgår från barnens bästa. Filmen finns tillgänglig året ut.

Lucy Crehan 26 oktober

Vad skapar utbildning i världsklass?

Logga in och se när Lucy Crehan föreläser om sin upptäcktsresa till några av de länder som ligger i topp i PISA-undersökningen och vad som skapar en utbildning i världsklass. Moderator är Veronica Persson, utredare på Lärarförbundet.

Föreläsning hölls på engelska och är översatt med svensk textning. Eventuellt behöver du aktivera textningen genom att klicka "cc" i filmens nederkant och välja svenska. Filmen finns tillgänglig året ut.

Tino Skovlund 11 oktober

Aktiva och trygga raster

Logga in och se när Tino Skovlund pratar om om hur han genom tillit och gemenskap skapar aktiva och trygga raster. Moderator är Line Isaksson, ledamot i Förbundsstyrelsen och lärare i fritidshem. Filmen från föreläsningen fanns tillgänglig i 30 dagar efter föreläsningen och är nu avpublicerad.

Haldis Holst 4 oktober

Haldis Holst, biträdande generalsekreterare för Education International, föreläste på temat Fackliga rättigheter – hot och möjligheter. Efter föreläsningen hölls ett samtal tillsammans med Lärarförbundets ordförande Johanna Jaara Åstrand och Lärarnas Riksförbunds ordförande Åsa Fahlén. Filmen från föreläsningen fanns tillgänglig i 30 dagar efter föreläsningen och är nu avpublicerad.

Nicolas Lunabba 13 september

Sociala problem kräver sociala lösningarNicolas Lunabba, ungdomsledare och debattör, föreläste om hur sociala problem kräver sociala lösningar. Filmen från föreläsningen fanns tillgänglig i 30 dagar efter föreläsningen och är nu avpublicerad.

Morgan Alling 31 augusti

Konsten att hantera besvärliga människor Morgan Alling höll en föreläsning om kommunikation och konflikthantering, med många härliga skratt på vägen. Filmen från föreläsningen fanns tillgänglig i 30 dagar efter föreläsningen och är nu avpublicerad.

Inte medlem än?