Senast uppdaterad

2021-04-20

Information till dig som jobbar inom privat, ideell eller statlig verksamhet

​Lärarförbundet finns där våra medlemmar finns. Vi arbetar alltid för att du som medlem ska få de bästa förutsättningarna i ditt arbetsliv. Vi vill också skapa bästa möjliga påverkansmöjligheter på alla nivåer och se till att de olika behoven av stöd och information tillgodoses på ett sätt som är anpassat för varje respektive verksamhet.

Därför skapade vi från 1 juli 2020 en ny organisation för dig som jobbar inom privat, ideell eller statlig verksamhet, och inte redan tillhör en riks- eller samrådsavdelning.

Om du är osäker på om du tillhör en lokalavdelning, en riks- eller samrådsavdelning eller om du tillhör den fristående riksorganisationen, ger vi dig här lite hjälp att bena ut vad du tillhör och vart du ska vända dig:

Svaren på de vanligaste frågorna

• Vad betyder friståendeorganisationen för mig som medlem?
  • Vem kontaktar jag om jag behöver hjälp?

Information till medlemmar, ombud och klubbar inom fristående

NYHET: Utbildningar hösten 2021

Vi erbjuder ett antal olika utbildningar för dig som är nyfiken på att bli ombud, för dig som är ny som ombud och för dig som vill ha ombudsutbildning på engelska. Läs mer och anmäl dig

NYHET: De bildade klubb på Grillska gymnasierna

Tankarna på att bilda klubb har funnits länge bland medlemmar och ombud på de sex Grillska gymnasierna runt om i Mälardalen. Men det var inte förrän i början av 2021 som tiden var mogen.

- Vi har bara fått positiva reaktioner på beslutet att starta klubb, berättar ordförande Therese Dahlkvist, lärare i engelska och svenska som andraspråk på Grillska Gymnasiet i Eskilstuna som i början av juni hade över 50 medlemmar på sex skolor i Eskilstuna, Uppsala, Örebro, Västerås, Stockholm och Sundbyberg.

Läs mer här

Missa inte våra nyhetsbrev

Vi skickar regelbundet ut information till via mejl till medlemmar inom fristående. Här hittar du några av våra senaste nyhetsbrev:

Får du inte våra nyhetsbrev? Gå in på MinSida och kontrollera att vi har rätt mejladress och arbetsgivare registrerad.

Så utser ni ett ombud

Som alltid är det förstås bra att ha ombud. Varför då tänker du? Med ett eller flera ombud får ni genast mer insyn och större inflytande!

Så bildar ni en klubb

Att bilda klubb på arbetsplatsen är också något vi vill passa på att lyfta fram. Då kan vi sätta ännu större tryck tillsammans! Fundera på om det är något för er.

Fackligt arbete inom fristående

Här hittar du mer information om vad som gäller för fackligt arbete inom fristående

Våra kollektivavtal och nyheter om avtalsrörelsen

Här kan du se vilka kollektivavtal Lärarförbundet har tecknat samt vilka avtal som är klara. Vi uppdaterar löpande när ett avtal är klart.

Arbetsplatsdialog: Nya möjligheter på gång!

I nya organisationen lyfter vi fram vikten av att ha ombud och möjligheten att till exempel bilda en klubb på arbetsplatsen. Hur vill ni ha det? Det hoppas vi att du och kollegorna vill prata om. I 3 enkla steg får ni koll på förändringen och kan kicka igång diskussionerna.

Information om upphovsrätt för lärare på universitet och högskolor

För lärare på universitet och högskolor gäller särskilda regler för upphovsrätt av det material du skapar och använder i undervisningen. Läs mer här